1. Wprowadzenie
Z dniem 1 września 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1071) – dalej r.z.d.p.a. Tym samym utraciło moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 241).
R.z.d.p.a. dokonało w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz. Urz. UE L 9 z 14.01.2009, s. 12 z późn. zm.).
Zgodnie z przepisem § 2 r.z.d.p.a. podmiot ubiegający się o wydanie zezwoleń, składa do właściwego naczelnika urzędu celnego odpowiednio wypełniony wniosek wraz z wymaganymi dokumentami., który powinien być zgodny ze wzorem określonym w załącznik nr 1 do r.z.d.p.a. Wzór wniosku o wydanie zezwolenia:
a) rolnikowi na prowadzenie składu podatkowego, w którym zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 z późn. zm.) – dalej u.b.b.c., będą wykonywane wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 2, poz. 11) - dalej u.p.a., określono w załączniku nr 2 do r.z.d.p.a.;
b) na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca określono w załączniku nr 3 do r.z.d.p.a.,
c) na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca określono w załączniku nr 4 do r.z.d.p.a.,
d) na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego określono w załączniku nr 5 do r.z.d.p.a.;
e) na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący określono w załączniku nr 6 do r.z.d.p.a.;
f) na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający określono w załączniku nr 7 do r.z.d.p.a.;
g) na wyprowadzenia określono w załączniku nr 8 do r.z.d.p.a.

Istotne jest także i to, że wszelkie dokumenty niezbędne dla omawianej procedury powinny być dołączone w oryginale lub uwierzytelnionej kopii oraz powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku o wydanie zezwolenia.
Warto wiedzieć o tym, że działając w oparciu o przepis § 3 r.z.d.p.a. do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć:
1) dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT);
2) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;
3) zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;
4) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
5) zaświadczenie wydane przez:
a) właściwego naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu przez wnioskodawcę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa - nie może być ono sporządzone wcześniej niż na 1 miesiąc przed dniem złożenia wskazanego powyżej wniosku.
b) właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne - nie może być on sporządzony wcześniej niż na 3 miesiąc przed dniem złożenia wskazanego powyżej wniosku;
6) informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
7) oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
8) odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
9) oświadczenie wnioskodawcy, że w miejscu lub pomieszczeniu, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, nie jest prowadzony inny skład podatkowy oraz że miejsce to lub pomieszczenie spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy;
10) inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia, chyba że ich wydanie na podstawie przepisów odrębnych uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;
11) szczegółowy plan składu podatkowego z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. W przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 3 i 5 u.p.a., należy również wskazać pojemność magazynową, gdyż:
a) dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5000 metrów sześciennych;
b) dla gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 500 metrów sześciennych
12) projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego;
13) oświadczenie wnioskodawcy, że nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 u.p.a., jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) – dalej u.s.d.g., w zakresie wyrobów akcyzowych;
14) w przypadkach, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 u.p.a., w których ustawodawca określił:
a) dla wyrobów tytoniowych minimalną wysokość obrotu tymi wyrobami, która w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosiła 700.000.000 zł;
b) dla napojów alkoholowych minimalną wysokość obrotu tymi wyrobami, która w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosiła 100.000.000 zł;
c) dla olejów smarowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, która w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosiła 20.000.000 zł;
– oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu wskazanych powyżej wymogów dotyczących minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi, a w przypadku wnioskodawcy rozpoczynającego działalność w zakresie wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych lub olejów smarowych, oświadczenie, w którym, zgodnie z art. 48 ust. 4 u.p.a., zadeklaruje on osiągnięcie w danym roku minimalnej wysokości obrotu, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.

Na podstawie przepisu § 4 r.z.d.p.a. do wskazanego powyżej wniosku należy dołączyć:
1) zaświadczenie wydane przez właściwy dla miejsca zamieszkania albo siedziby oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub jednostkę organizacyjną Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne - nie może być on sporządzony wcześniej niż na 3 miesiąc przed dniem złożenia wskazanego powyżej wniosku;
2) oświadczenie wnioskodawcy, że nie został wykreślony z rejestru rolników w ciągu ostatnich trzech lat ze względu na naruszenie przepisów u.b.b.c.
Następnie – działając na podstawie § 5 r.z.d.p.a. - właściwy naczelnik urzędu celnego, po zweryfikowaniu danych zawartych we wniosku i dołączonych do niego dokumentów, dokonuje w obecności wnioskodawcy lub osoby reprezentującej wnioskodawcę oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego.