Organ, w ramach prowadzonego postępowania egzekucyjnego, wystawił zawiadomienie o zajęciu świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego i ubezpieczenia społecznego oraz renty socjalnej Marka A. (dane zmienione). Przyczyną były niezapłacone należności z tytułu podatku od nieruchomości.
Spór o uregulowanie należności czekiem
Podatnik złożył zarzut, w którym domagał się umorzenia prowadzonej egzekucji. Twierdził, że uregulował czekami wszystkie należności w całości przed wszczęciem egzekucji. Organ oddalił zarzut, ponieważ stwierdził, że nie istnieje żadna podstawa prawna do zapłaty podatków czekiem. Tym samym należności nie zostały zapłacone przed wszczęciem postępowań egzekucyjnych. Marek A. wniósł zażalenie, ale samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu wydanego postanowienia wskazano, że przepisy ustawy Ordynacja podatkowa (dalej jako: u.o.p.) przewidują możliwość bezgotówkowej zapłaty podatku w formie „innego instrumentu płatniczego”, ale czek nie mieści się w tym pojęciu. Nie zakończyło to sporu, ponieważ podatnik wniósł skargę.
Czytaj też w LEX: Zapłata podatku w formie bezgotówkowej. Glosa do wyroku WSA z dnia 4 lutego 2004 r., III SA 1314/02 >
Czek nie jest innym instrumentem płatniczym
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, który wskazał, że czek jest pisemnym poleceniem zapłaty, zwróconym do trasata, wystawionym w formie ściśle określonej przez prawo, a odznaczającym się tą właściwością, że z umieszczonego na nim podpisu, jeżeli to nie jest podpis trasata jako takiego, wynika abstrakcyjne i jednostronne zobowiązanie osoby, od której pochodzi podpis. Zgodnie zaś z art. 60 § 1 pkt 2 u.o.p., w obrocie bezgotówkowym możliwa jest zapłata na podstawie polecenia przelewu lub innego instrumentu płatniczego, ale jedynie wówczas, gdy następuje obciążenie rachunku bankowego podatnika, rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej lub rachunku płatniczego podatnika w instytucji płatniczej, w małej instytucji płatniczej lub instytucji pieniądza elektronicznego. Nie ma więc żadnych podstaw, by twierdzić, że czek stanowi inny instrument płatniczy.
Czytaj także: Podatek od nieruchomości za 2025 r. - nowe przepisy sprawiają problemy >>>
Zapłacenie podatku czekiem nie było możliwe
W myśl art. 61a § 1 u.o.p., rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa mogą, w drodze uchwały, dopuścić zapłatę podatków, stanowiących ich dochody, za pomocą innego instrumentu płatniczego, w tym instrumentu płatniczego, na którym przechowywany jest pieniądz elektroniczny. Sąd wskazał, że od 2009 r. na terenie jednostki samorządu terytorialnego obowiązuje uchwała, która dopuszcza zapłatę podatków lokalnych kartą płatniczą. Tak więc nawet jeśli hipotetycznie uznać czek za inny instrument płatniczy, to w świetle ww. uchwały zapłacenie podatku od nieruchomości czekiem nie byłoby możliwe. WSA stwierdził więc, że zarzut skarżącego co do wygaśnięcia dochodzonego obowiązku nie był zasadny. Mając powyższe na uwadze, skarga została oddalona.
Wyrok WSA w Łodzi z 7 maja 2025 r., sygn. akt I SA/Łd 774/24, nieprawomocny
Czytaj też w LEX: Podatek od nieruchomości. Komentarz >
Dowiedz się też z LEX: Tymczasowe obiekty budowlane – opodatkowanie podatkiem od nieruchomości od 1.01.2025 r. >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
Cena promocyjna: 186.74 zł
Cena regularna: 249 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 186.74 zł