Mimo iż stanowisko organów podatków w zakresie odliczenia wydatków na prowadzenie bloga jest co do zasady restrykcyjne, to sądy coraz częściej wydają wyroki korzystne dla podatników. Korzyści z publikowania treści w internecie chcą czerpać nie tylko osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, ale także spółki. 

WSA w Warszawie w wyroku z 11 grudnia 2023 r. (sygn. III SA/Wa 2139/23) orzekł, że spółka z branży drukarskiej może odliczyć wydatki związane z prowadzeniem bloga i tworzeniem artykułów o tematyce lifestylowej. Według WSA, działania podjęte przez spółkę w związku z prowadzeniem
bloga – zarówno koszty związane z prowadzeniem bloga od strony informatycznej, jak i koszty podróży opisywanych na blogu - mają związek z przychodami, które spółka chciałaby uzyskać.

- Jeśli informacje umieszczane na blogu są atrakcyjne dla internautów, to będą oni także odwiedzać stronę spółki. Jeżeli będzie tam duża liczba wyświetleń, to znacznie łatwiej będzie spółce znaleźć chętnych do zamieszczenia reklam, które są źródłem przychodu spółki. Ponadto spółka prawidłowo wskazała, że wraz ze wzrostem liczby odwiedzających wzrosną szanse, że ktoś z nich też skorzysta z oferowanych przez spółkę usług - uzasadniał WSA. 

Polecamy nagranie szkolenia: Współpraca z internetowym influencerem >

Czytaj również: ​Czy spółka może odliczać koszty prowadzenia bloga >>

 

Rosną szanse na ukształtowanie korzystnej linii orzeczniczej

- To interesujący i korzystny wyrok. Sąd potwierdził, wbrew stanowisku organów podatkowych, że prowadzenie firmowego bloga pomaga przyciągnąć klientów, a więc przyczynia się do podnoszenia przychodów spółki. Istotne znaczenie ma fakt, że spółka prowadzi blog o szeroko pojętej tematyce lifestylowej i podróżniczej, bezpośrednim źródłem przychodu z prowadzenia bloga jest wynagrodzenie za udostępnienie reklamodawcom przestrzeni reklamowej, zaś działalność spółki polega na tworzeniu i sprzedawaniu we własnym sklepie internetowym personalizowanych wydruków. Fiskus uznał, że wydatki związane z prowadzeniem bloga nie mogą w tej sytuacji stanowić kosztów działalności gospodarczej. WSA uznał jednak, że związek kosztów z przychodami należy interpretować szerzej. Zgodnie z wyrokiem, atrakcyjne treści na blogu pomogą zwiększyć nie tylko przychody z reklam, ale także z działalności spółki polegającej na sprzedaży personalizowanych wydruków. Większa liczba odwiedzających blog sprawia, że więcej osób może też zapoznać się z ofertą spółki. Wcześniej korzystny dla podatników wyrok w podobnej sprawie wydał NSA, co zwiększa szanse na ukształtowanie takiej linii orzeczniczej – mówi Grzegorz Grochowina, szef Zespołu Zarządzania Wiedzą w Departamencie Podatkowym w KPMG w Polsce.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lutego 2022 r. (sygn. II FSK 1410/21) rozpatrywał sprawę spółki komandytowej z branży kurierskiej, która prowadzi blog lifestylowy o szerokiej tematyce: mody, podróży, kulinariów, gadżetów, motoryzacji, sportów, co ma przyciągnąć uwagę jak najszerszej grupy odbiorców. Celem była intensyfikacja sprzedaży usług i reklama już prowadzonej działalności oraz przychody z reklam zamieszczanych na blogu. Fiskus nie zgodził się na odliczenie kosztów. Innego zdanie były jednak sądy dwóch instancji. NSA finalnie orzekł, że spółka prowadząca blog może odliczyć koszty takie jak bilety na podróż, na koncert czy pobyt w hotelu. Według NSA nieprawidłowość oceny organu polegała przede wszystkim na odgórnym zanegowaniu zasadności zakwalifikowania wszystkich wymienionych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów w wyniku przyjęcia błędnej tezy, że prowadzenie bloga nie wiąże się z uzyskaniem przychodu.

Czytaj też w LEX: Opodatkowanie dochodów z prowadzenia blogów >

 

Spór o wydatki spółki

Spór rozpatrywany przez WSA w Warszawie rozpoczął się od interpretacji (nr 0114-KDIP2-2.4010.267.2023.1.KW) wydanej dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która od 2020 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu i sprzedawaniu we własnym sklepie internetowym personalizowanych wydruków okazjonalnych (PKD 18.12.Z). Spółka prowadzi dodatkowo bloga internetowego dotyczącego szeroko rozumianej tematyki lifestylowej i podróżniczej. Zamieszcza tam m.in.: relacje podróży w interesujące regiony kraju i świata oraz recenzję imprez turystycznych, atrakcji dla dzieci, hoteli czy posiłków w restauracjach. 

Fiskus nie zgodził się na odliczenie wydatków ponoszonych przez wspólników spółki w związku z prowadzeniem bloga, takich jak m.in. koszty transportu (bilety lotnicze, autobusowe, kolejowe, koszty wynajmu samochodów i jachtów), koszty noclegu w recenzowanych hotelach, koszty posiłków w recenzowanych restauracjach oraz bilety wstępu do odwiedzanych miejsc. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził jednak, że nie widzi związku. Wydatki związane z prowadzeniem bloga nie mogą stanowić kosztów podatkowych z działalności gospodarczej, której przedmiotem jest drukowanie oraz udostępnianie (dzierżawa) powierzchni reklamowej. Inne zdanie miał w tej sprawie WSA. 

Polecamy też nagranie szkolenia: Audyt aplikacji mobilnych pod kątem RODO >

 

Nowość
Nowość

Paweł Małecki, Małgorzata Mazurkiewicz

Sprawdź  

Kiedy wydatki mają charakter osobisty

Jarosław Ziobrowski, adwokat, partner w kancelarii Ziobrowski Tax&Law, zaznacza, że spory dotyczące wydatków blogerów mają już długą historię, pełną zwrotów akcji. Dyrektor KIS kwestionuje co do zasady odliczenie wydatków o charakterze osobistym, np. na zakup ubrań czy na podróże. Ostatnio zgadza się jednak, że te same wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodu, jeśli bloger czy influencer udowodni ich związek z przychodami. 

Czytaj też w LEX: Kaczorowska Iwona, Koszty prowadzenia bloga przez spółkę w celu świadczenia usług reklamy mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Omówienie do wyroku WSA z dnia 11 sierpnia 2021 r., I SA/Ol 473/21 >

Przykładem może być interpretacja z 11 października 2023 r. (nr 0113-KDIPT2-1.4011.526.2023.2.MAP) dotycząca dietetyczki, która udziela konsultacji stacjonarnie i online. Prowadzi też bloga z jadłospisami, który ma zwiększyć ruch na stronie i przyciągnąć potencjalnych klientów. Dyrektor KIS potwierdził, że może odliczyć wydatki na produkty spożywcze, które wykorzysta do umieszczania na blogu ebooków kulinarnych i jadłospisów. - Wydatki na artykuły spożywcze zakupione w celu tworzenia produktów takich jak: ebook kulinarny i jadłospisy oraz w celu tworzenia treści reklamowych produktów i usług, które sprzedaje pani lub zamierza sprzedawać w przyszłości, czyli jadłospisów, współpracy indywidualnej z pacjentem oraz ebooka kulinarnego, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT - stwierdził dyrektor KIS.

Również w interpretacji zmieniającej z 9 marca 2023 r. (nr DOP3.8222.833.2020.HTCE) szef KAS zgodził się, że modelka prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą odliczy wydatki na odzież, obuwie i kosmetyki do charakteryzacji,  które wykorzystuje do zdjęć i filmów.

- W przypadku blogów prowadzonych przez spółki wątpliwości powstają szczególnie, w sytuacji gdy prowadzenie bloga jest dla spółki działalnością dodatkową. Spółka ma oczywiście prawo rozszerzyć zakres działalności, jednak w razie ewentualnej kontroli będzie musiała udowodnić związek ponoszonych wydatków z prowadzonym biznesem - mówi mec. Ziobrowski.

Zobacz procedurę: Koszty uzyskania przychodu w działalności gospodarczej >