Pytanie

Spółka A jest producentem wyrobów odlewniczych. W związku z problemami z wdrażaniem nowej masy do produkcji odlewów, A podzleca część swoich zamówień innej spółce B.
Transakcja przebiega w następujący sposób:
B za wyprodukowane wyroby w 2011 r. wystawia fakturę VAT (23%) na A, następnie A wystawia fakturę w 2011 r. na swojego kontrahenta w Anglii (0%-WDT).
W związku z reklamacją wyrobów przez kontrahenta C (informacja mailowa - z końcem grudnia) spółka A po wizycie angielskich przedstawicieli 1-2 marca 2012 r. ostatecznie uznała reklamację (B nie chciała uznać reklamacji, jednak po dłuższych negocjacjach reklamacja została uznana 17 marca 2012 r.). Decyzję A, iż prawdopodobnie uzna reklamację podjęło w lutym i nie chcąc tracić kontrahenta na swój koszt rozpoczęła w lutym produkcję wyrobów, które zareklamowała angielska firma. Dostawa nowych wyrobów do Anglii nastąpi w kwietniu, transport organizuje A za pośrednictwem firmy transportowej X. Firma X odbierze reklamowane wyroby i dostarczy do B. Faktura za transport będzie wystawiona na A, jednak w związku z ustnymi ustaleniami, A refakturuje transport na B.

W jaki sposób dokonać rozliczenia między spółkami A i B?
W jaki sposób rozliczyć transakcję między spółką A i kontrahentem angielskim, czy wystawić fakturę korygującą na angielskiego kontrahenta, a na nowe wyroby wystawić nową fakturę?
W jaki sposób winno się rozliczyć transakcję sprowadzenia reklamowanych wyrobów do spółki B?
Jak ująć zdarzenia w deklaracji VAT-7 i VAT-UE?

Odpowiedź

Wymiana wadliwego towaru na towar wolny od wad (w związku z uznaniem reklamacji) nie stanowi odrębnej, samodzielnej dostawy, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie

Na potrzeby niniejszego komentarza przyjęto następujące założenia:
- wynagrodzenie należne podmiotowi A od podmiotu C (z siedzibą w Wielkiej Brytanii) nie ulegnie zmianie (obniżeniu/podwyższeniu) w związku z wymianą wadliwych wyrobów odlewniczych na wyroby wolne od wad,
- w związku z uznaniem reklamacji podmiotowi C przekazane zostaną wyroby o takiej samej wartości/parametrach technicznych (jedynie wolne od wad) oraz w takiej samej ilości,
- wadliwe wyroby odlewnicze zostaną zwrócone przez podmiot C podmiotowi B (i nie zostaną przekazane przez podmiot B podmiotowi A),
- ze względu na uznanie reklamacji podmiotowi B nie będzie przysługiwało wynagrodzenie od podmiotu A.

Dostawa wyrobów wolnych od wad przez podmiot A na rzecz podmiotu C

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel za wynagrodzeniem. Za odpłatną dostawę towarów – zgodnie z art. 7 ust. 2 u.p.t.u. – uznaje się również nieodpłatnie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, a w szczególności wszelkie darowizny (o ile przy nabyciu tych towarów podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Wymiana wadliwych wyrobów na wyroby wolne od wad – dla celów VAT – nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani też nieodpłatnego przekazania (zrównanego z odpłatną dostawą towarów). Stanowisko takie potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 listopada 2009 r., III SA/Wa 1148/09) oraz interpretacje organów podatkowych (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 stycznia 2012 r., ILPP2/443-1471/11-2/MN).

W konsekwencji w związku z wymianą wyrobów wadliwych na wyroby wolne od wad podmiot A – dla celów podatku od towarów i usług – nie powinien wystawiać dodatkowych dokumentów (np. faktur korygujących, not korygujących, etc.), ani też dokonywać korekty uprzednich rozliczeń z tytułu VAT.

Zwrot wadliwych wyrobów na rzecz podmiotu B

W przedmiotowym stanie faktycznym należy uznać, iż podmiot A dokonał zwrotu wadliwych wyrobów na rzecz podmiotu B (nie ma przy tym znaczenia, iż faktycznie wadliwe wyroby zostały wydane podmiotowi B przez podmiot C, nie natomiast przez nabywcę – czyli podmiot A). Wydanie wadliwych wyrobów przez podmiot C na rzecz podmiotu B nie stanowi – dla celów VAT – odrębnej, samodzielnej czynności (jest dokonywane jest w ramach zwrotu towarów przez podmiot A na rzecz podmiotu B), a w konsekwencji nie powinno być ujmowane w rozliczeniach z tytułu VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) podatnik obowiązany jest do wystawienia faktury korygującej m.in. jeżeli dokonano zwrotu towarów na rzecz sprzedawcy. Podmiot B powinien zatem wystawić fakturę korygującą in minus do uprzednio wystawionej faktury (z tytułu dostawy wyrobów na rzecz podmiotu A). Podmiot A – zgodnie z art. 86 ust. 10a u.p.t.u. – jest zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą in minus. Po stronie podmiotu B – w myśl art. 29 ust. 4a u.p.t.u. – warunkiem obniżenia podstawy opodatkowania (a co za tym idzie również kwoty podatku należnego) jest, co do zasady, posiadanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego