W sprawie chodziło o kwestię opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom próbki w postaci kartonu zawierającego kilka sztuk tego samego towaru lub kartonu zawierającego mix produktów zawierający kilka sztuk różnych towarów.

Do fiskusa zwróciła się spółka z sektora spożywczego, zajmująca się produkcją i sprzedażą mrożonych produktów spożywczych. Jednostką sprzedaży w działalności spółki jest karton produktów. Spółka chciałaby wdrożyć strategię marketingową, która polegałaby na wysyłaniu do klientów próbek towarów. Próbki miałyby postać kartonu produktów, zawierającego te same towary, lub kartonu produktów zawierającego różne towary, stanowiącego mix towarów właściwych. Nie byłoby to związane z konkretną transakcją zakupową. Przekazanie towarów objętych pytaniem następuje wyłącznie w celach promocyjnych. Możliwość przetestowania przez nabywców produktów miałaby na celu promowanie marki oraz zapewnienie wzrostu sprzedaży.

Zdaniem spółki, przekazywane towary stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Z jej punktu widzenia przekazywane towary nie mają wartości użytkowej - konsumpcyjnej, a Klienci w zamian za przekazane towary nie są zobowiązani do wykonania określonych czynności.

Zdaniem spółki, przekazanie takie nie stanowi dostawy towarów i nie zostanie opodatkowane jako nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa. Spółka uważa więc, że nie będzie na niej ciążył obowiązek odprowadzenia podatku VAT.

Fiskus zgodził się ze spółką. Organ wskazał na art. 7 ust. 7 ustawy o VAT zgodnie, z którym próbką jest niewielka ilość towaru lub jego egzemplarz zachowujący cechy i właściwości danego towaru. Przekazanie próbki nie podlega opodatkowaniu, jeżeli ma miejsce w celach promocyjno-reklamowych, czyli umożliwia klientom (potencjalnym klientom) poznanie właściwości i efektów działania towaru oferowanego przez podatnika, a dzięki temu wychwycenie jego zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku. Przekazanie próbki służy zachęceniu odbiorcy do zakupu oferowanego towaru. Należy jednak zauważyć, że o uznaniu towaru za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. W sytuacji, gdy pokrywają one lub mogą pokryć – ze względu na swoją ilość lub wartość – jego potencjalne zapotrzebowanie na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru, uznać należy, że wspomniana przesłanka nie jest spełniona, a w konsekwencji nie ma również zastosowania wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, który jako przepis szczególny i wyjątkowy nie powinien być interpretowany w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu jego stosowania.

A w przedstawionych okolicznościach przekazanie zarówno kartonu produktów, zawierającego te same towary jak i kartonu produktów zawierającego różne towary, stanowiącego mix towarów jest w pełni uzasadnione, ponieważ potrzeba kampanii promocyjnej wymaga użycia i pokazania pełnowartościowego produktu, jakim klient byłby zainteresowany. Wobec tego należy uznać, że przekazanie kartonu produktów, zawierającego te same towary (5-20 sztuk) lub kartonu produktów zawierającego różne towary (5-20 sztuk), spełnia definicję próbki określonej w art. 7 ust. 7 ustawy i w konsekwencji ich przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji przekazanie ww. towarów, które stanowią próbki, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 lutego 2016 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.1.2016.2.AK, LEX nr 299844

Dowiedz się więcej z książki
VAT. Komentarz 2016
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł