Sprzedaż detaliczna dla konsumentów powinna być potwierdzana paragonami, by dochować zgodności z wymogami rozliczeń VAT. Służby skarbowe właśnie prowadzą nasiloną akcję kontroli wypełniania tego obowiązku przez przedsiębiorców w miejscach, gdzie latem przyjeżdża wielu turystów. Tymczasem Ministerstwo Finansów apeluje do ich klientów: sami żądajcie paragonów!

- Prawidłowo wydany paragon to bezpieczeństwo klienta i dowód uczciwości przedsiębiorcy - zapewnia resort w komunikacie na swojej stronie internetowej. Wskazuje też na korzyści z posiadania takich dokumentów sprzedaży.

 

 

- Zarejestrowana transakcja na kasie fiskalnej gwarantuje, że podatek, który płacimy w cenie towaru, trafia do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy - czytamy w komunikacie. Resort finansów przekonuje, że w ten sposób można zredukować szkodliwą społecznie szarą strefę. - Pamiętajmy, że biorąc paragon, nawet za jedzenie w barze przy plaży, wspieramy uczciwą konkurencję między przedsiębiorcami - apeluje MF.

 

MF zaznacza, że prawidłowo wystawione paragony wyglądają inaczej, niż np. wydruki z terminala płatniczego dokumentujące zapłatę kartą. Paragonami nie są też tzw. rachunki kelnerskie, często spotykane w gastronomii. Wzór prawidłowego paragonu można znaleźć na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/wezparagon.

W poprzednich latach ministerstwo w celu promocji wydawania paragonów urządzało nawet specjalną loterię z cennymi nagrodami (w tym samochodami). Losami w tej loterii były prawidłowo wystawione paragony, które można było zarejestrować na stronie MF. Tym razem MF ograniczyło się do apeli do konsumentów i szeroko zakrojonej akcji kontrolnej.

 

Sprawdź również książkę: Faktura VAT 2022 >>