Chodzi o projekt rozporządzenia zmieniającego dotychczasowe przepisy w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy. Ministerstwo Finansów czeka na uwagi do 7 czerwca 2019 r.

Nowy formularz potwierdzający akcyzę

Zmiana ogranicza się do zmiany formularza dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabywanego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju. MF proponuje też, aby obowiązujące przepisy były stosowane przy wydawaniu dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodów osobowych, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego powstanie do końca 2019 r.

 

Trzeba będzie podać dodatkowe dane

I tak, od przyszłego roku nabywcy używanych samochodów osobowych będą musieli podawać wysokość zapłaconego podatku akcyzowego, a wśród danych identyfikujących sprowadzany pojazd ‒ nie tylko numer identyfikacyjny VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy, markę, model i pojemność silnika (cm3), ale także rok produkcji i stan techniczny. Przy czym w tej ostatniej rubryce wpisać będzie można jedynie „uszkodzony” lub „nieuszkodzony”.

Zobacz również: Akcyza w górę - picie i palenie będzie droższe >>

MF nie kryje, że celem zmian jest wyeliminowanie nowego obszaru nieprawidłowości w opodatkowaniu akcyzą samochodów osobowych sprowadzanych z krajów UE. Chodzi o proceder zaniżania wartości sprowadzanego samochodu osobowego wskutek podawania w deklaracji akcyzowej nieprawdziwego roku jego produkcji oraz możliwości zarejestrowania w takiej sytuacji samochodu na podstawie uzyskanego z portalu PUESC dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy, który aktualnie nie zawiera informacji o roku produkcji samochodu osobowego.

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

 

Bogumił Brzeziński, Krzysztof Lasiński-Sulecki, Wojciech Morawski

Sprawdź