Chodzi o dyrektywę DAC-7, która nakłada ona na platformy elektroniczne obowiązek przekazywania do administracji skarbowej danych o czynnościach takich jak np. sprzedaż towarów lub wynajem nieruchomości, dokonywanych za ich pośrednictwem. Przepisy krajowe wdrażające DAC7 są na wczesnym etapie legislacyjnym, a projekt ustawy i termin jego wejścia w życie podlegał kilkukrotnym zmianom.   

Czytaj również: Przepisów brak, ale platformy powinny już zbierać dane o sprzedających w internecie >>

Nie będzie żadnych zmian od 1 września

- Najistotniejsze jest to, że nic się od 1 września 2023 r. w zakresie sprzedaży w sieci nie zmienia. Nie będzie wprowadzony żaden nowy podatek od handlu internetowego, czy jakiekolwiek inne, dodatkowe obciążenie fiskalnych sprzedawców handlujących w sieci - podkreśla Izba Gospodarki Elektronicznej w opublikowanym w środę komunikacie. 

Czytaj w LEX: Majdowski Filip, Obowiązki sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych w Unii Europejskiej – kolejny przykład "Wielkiego Brata" w podatkach? >

E-Izba zwraca uwagę, że aktualnie w poszczególnych krajach członkowskich UE trwa proces implementacji DAC-7 i jest on na różnych etapach - w niektórych krajach UE te regulacje już obowiązują. W Polsce odpowiednie przepisy krajowe zawarte w projekcie ustawy z 11.05.2023 r., nie weszły jeszcze w życie i nie jest znana finalna data przyjęcia tych przepisów. Kolejne wersje projektu ustawy przewidywały różne terminy wprowadzenia przepisów w życie, ale obecnie nie wiadomo, kiedy to się stanie - jednak szanse, aby nowe regulacje zaczęły obowiązywać od 1 września 2023 r., co przewiduje ostatnia wersja projektu, są raczej nikłe.  

Dlatego błędne są doniesienia medialne, które wskazywały na 1 września 2023 r. jako datę wejścia w życie Dyrektywy DAC7 w Polsce oraz początek kontroli skarbowej sprzedających na platformach cyfrowych takich jak Allegro, OLX, Vinted. Organy podatkowe miały prawo do takiej kontroli już wcześniej. Jak mówi mec. Witold Chomiczewski, pełnomocnik Izby ds. legislacji,  „obecnie nie ma żadnych podstaw prawnych, które wiązałyby polskich operatorów platform internetowych do raportowania organom podatkowym określonych danych o sprzedaży internetowej”.  Jednak aktualny projekt ustawy zakłada raportowanie już w styczniu 2024 r. danych o sprzedaży osiągniętej przez sprzedawców w ciągu całego roku 2023, a więc także za okres sprzed wejścia w życie ustawy implementującej Dyrektywę DAC7. 

Czytaj w LEX: Platformy internetowe będą zgłaszać dochody handlujących >

 


Nie będzie nowych podatków

Marta Kasztelan, doradca podatkowy , koordynator Izby ds. e-podatków, uspokaja, że “nowe przepisy nie wprowadzają w Polsce od 1 września 2023 r. żadnego nowego podatku od handlu internetowego”. Na mocy krajowych przepisów  implementujących Dyrektywę DAC7, administracja skarbowa otrzyma od operatorów platform informacje o sprzedawcy oraz o liczbie transakcji i kwocie wynagrodzenia uzyskanego z tych transakcji na danej platformie internetowej, o ile sprzedawca przekroczył progi określone w przepisach. 

Oczywiście ma to służyć dalszej weryfikacji przez organy podatkowe rzetelności rozliczenia podatków przez sprzedawców. Jednym z głównych celów Dyrektywy DAC-7 jest bowiem przeciwdziałanie unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania zysków z transakcji online. 

Wdrożenie Dyrektywy DAC-7 nie zmienia więc istniejących reguł opodatkowania w Polsce i nie wprowadza żadnego nowego podatku. Nadal istnieje np. możliwość sprzedawania używanych rzeczy z majątku prywatnego (np. ubrań, zabawek) bez konieczności zapłaty podatku od uzyskiwanych z tego tytułu przychodów. 

Czytaj w LEX: Karniej-Kmita Paulina, Wspólne kontrole w UE – nowe narzędzie transgranicznej współpracy organów podatkowych. Znaczenie dla cen transferowych >

Ministerstwo powinno zająć stanowisko 

-Mamy świadomość. że nieprecyzyjne lub błędne doniesienia medialne mogą wprowadzić chaos informacyjny i dezinformację wśród polskich przedsiębiorców oraz zwykłych obywateli, którzy coraz częściej dokonują zakupów w sieci. – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby – Zwróciliśmy się też z prośbą do Ministerstwo Finansów o wydanie oficjalnego stanowiska w tej sprawie, aby raz na zawsze uporządkować zamieszanie informacyjne wokół DAC-7 – dodaje.

Czytaj w LEX: 

Ewidencja sprzedaży przez Internet na przykładach >

Prawo konsumenckie Unii Europejskiej – pojęcie przedsiębiorcy w kontekście sprzedaży towarów za pośrednictwem platform internetowych – wprowadzenie i wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 4.10.2018 r., C-105/17, Komisia za zashtita na potrebitelite przeciwko Evelinie Kamenovej >

W jaki sposób ryczałtowiec może „wprowadzić” do swojej firmy towary, które zakupił i gromadził przed rozpoczęciem działalności? >