Obecnie ponad 80 proc. dochodów do budżetu UE pochodzi z wpłat przekazywanych bezpośrednio z budżetów narodowych państw członkowskich. Mowa tu przede wszystkim o składkach z tytułu dochodu narodowego brutto (DNB) i podatku od towarów i usług (VAT). Warto też zauważyć, że obecna składka VAT nie stanowi części dochodów pobranych z tego podatku przez państwa członkowskie, lecz jest obliczana na podstawie danych statystycznych zgodnie z metodologią UE. Ponadto elementem strony dochodowej są mechanizmy korekcyjne, przyznane wybranym państwom członkowskim (tj. Wielkiej Brytanii, Niemcom, Holandii, Szwecji i Austrii), które zmniejszają – kosztem innych państw członkowskich – wysokość wpłacanych przez te kraje składek.
Komisja Europejska, niezadowolona z obowiązującego systemu finansowania, opartego na płatnościach kontrybucyjnych z licznymi mechanizmami korekcyjnymi, zaproponowała państwom członkowskim dwa nowe źródła dochodów budżetowych, tj. podatek od transakcji finansowych oraz bezpośrednie przekazywanie do budżetu Unii części wpływów z VAT. Ponadto zapowiedziała usunięcie wszystkich istniejących mechanizmów korekcyjnych i zastąpienie ich czasowym zmniejszeniem składek dla państw, których obciążenia na rzecz budżetu UE są nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do zamożności.
Zadaniem polskiej prezydencji będzie analiza przedłożonych przez Komisję propozycji w zakresie zmian w systemie płatności składek członkowskich (prace będą prowadzone w ramach grupy roboczej ds. zasobów własnych UE). Jednakże kluczowe decyzje w tym w obszarze będą zapadały dopiero na końcowym etapie negocjacji nad wieloletnimi ramami finansowymi (w połączeniu ze stroną wydatkową jako element całościowego pakietu kompromisowego).









