8 maja 2017 r. grupa posłów Nowoczesnej złożyła w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, w którym proponuje:
- skrócić termin zwrotu VAT z 60 do 25 dni,
- wyszczególnić czynności, których wszczęcie przez administrację skarbową będzie stanowić przesłankę do wydłużenia tego okresu,
- uniemożliwić organom ścigania żądania wstrzymania zwrotu podatku VAT,
- ograniczyć możliwości administracyjne wykreślenia podatnika z rejestru VAT w związku z prowadzeniem transakcji z podmiotami dokonującymi nierzetelnych rozliczeń VAT, w celu uzyskania korzyści majątkowej, wyłącznie do sytuacji, w których podatnik miał wiedzę o tych oszustwach.

Skrócenie terminu zwrotu VAT

Dla zachowania neutralnego charakteru VAT dla przedsiębiorców niezbędne jest możliwie najszybsze otrzymanie zwrotu nadpłaconego podatku od organów administracji skarbowej. Obecny stan prawny nie zapewnia sprawnego zwrotu podatku. Podstawowy termin zwrotu VAT zapisany w ustawie wynosi 60 dni, a urzędy skarbowe często wydłużają ten termin, nawet bez wszczynania formalnych procedur kontroli. Na zatrzymanie zwrotu VAT mogą mieć też wpływ organy ścigania. Zwłaszcza w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, przetrzymywanie zwrotów VAT stanowi znaczne zagrożenie dla płynności firmy. Proponowana nowelizacja ma na celu przyspieszenie zwrotów VAT poprzez skrócenie terminu, w jakim organy administracji skarbowej zwracają nadpłacony podatek z 60 do 25 dni (tyle obecnie wynosi termin na zwrot VAT w trybie przyspieszonym), oraz wyszczególnienie czynności i procedur, których wszczęcie przez administrację skarbową stanowi podstawę do wydłużenia tego okresu.
Według posłów Nowoczesnej wobec obejmowania kolejnych kategorii podatników procedurą Jednolitego Pliku Kontrolnego, który ma ułatwiać rozliczenia i weryfikację administracji skarbowej, skrócenie terminu nie powinno stanowić poważnego problemu dla prawidłowej i skutecznej pracy urzędników. Nowelizacja likwiduje też instytucję wcześniejszego zwrotu VAT

Uniemożliwienie policji, prokuraturze, CBA oraz ABW żądania wstrzymania zwrotu VAT

Posłowie Nowoczesnej proponują wykreślenie wprowadzonego niedawno przepisu, pozwalającego organom ścigania (policja, prokuratura, CBA, CBŚ) na żądanie przedłużenia zwrotu o kolejne 3 miesiące. Według wnioskodawców regulacja daje tym organom zbyt silne uprawnienia i niepotrzebnie ogranicza rolę administracji skarbowej, do której powinna należeć decyzja o zatrzymaniu zwrotu.

Ograniczenie możliwości administracyjnego wykreślenia podatnika z rejestru VAT

Chodzi tu o wykreślenie w związku z prowadzeniem transakcji z podmiotami dokonującymi nierzetelnych rozliczeń podatku w celu uzyskania korzyści majątkowej, wyłącznie do sytuacji, w których podatnik miał wiedzę o tych oszustwach (dotychczas wystarczy, że administracja skarbowa uzna, że podatnik miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że takie oszustwa mają miejsce). W praktyce umożliwia to ukaranie rzetelnego podatnika za błąd w postaci niedostatecznej weryfikacji wszystkich dostawców, nawet ukaranie całej firmy za błąd jednego z pracowników, skutkujący zawarciem niewielkiej transakcji z oszustem. Zdaniem posłów Nowoczesnej przepisy prawa powinny skłaniać uczciwych obywateli do zgłaszania odpowiednim organom podejrzeń łamania prawa przez innych oraz nieuczestniczenie w procedurze łamania prawa przez dokonywanie transakcji z oszustami czy złodziejami. Niemniej o tym, czy obywatel (w tym przypadku przedsiębiorca) miał uzasadnione podstawy do przypuszczania, że jego kontrahent dopuszcza się oszustw na VAT i zawierając z nim transakcję, decydować powinien sąd, a nie naczelnik urzędu skarbowego.

Wyszczególnienie czynności, które mogą być podstawą do wstrzymania zwrotu VAT

Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika (dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego). Jeśli jednak zwrot jest zasadny, to podatnikowi należą się odsetki za ten okres. Ta zmiana ma na celu ograniczenie wstrzymania zwrotów VAT do sytuacji, w których urzędnicy mają solidne podstawy do przypuszczenia, że zwrot nie jest należny i będą podejmowali faktyczne i możliwe do przewidzenia przez podatnika kroki celem wyjaśnienia sprawy.