MF przedstawiło projekt zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Projekt zakłada wprowadzenie:

  • nowych rozwiązań w postaci oznaczeń faktur/dokumentów w związku ze zmianami dotyczącymi KSeF,
  • obowiązku oznaczania faktur w ewidencji zakupu numerem identyfikującym fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur,
  • uregulowań związanych z rozliczeniem podatku VAT od niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

Zgodnie z projektem każda faktura podlegająca obowiązkowi wystawienia w systemie KSeF będzie musiała mieć wskazany numer KSeF. W przypadku braku numeru KSeF będzie podlegała obowiązkowemu oznaczeniu jednym z trzech oznaczeń:

  1. OFF – dotyczącym faktury, o której mowa w art. 106nf ust. 1 ustawy, tj. faktury wystawionej w trybie awarii KSeF, która na dzień złożenia ewidencji nie ma jeszcze przydzielonego numeru identyfikującego tę fakturę w tym systemie lub nie została do niego przesłana;
  2. BFK - dotyczącym faktury elektronicznej oraz faktury w postaci papierowej, tj. faktur o których mowa w art. 2 pkt 31 i pkt 32 ustawy o VAT;
  3. DI – dotyczącym  dowodu innego niż faktura (m.in. faktury wystawione w trybie offline24).

Oznaczenie DI będzie dotyczyć dokumentów nieobjętych oznaczeniami OFF i BFK, a także faktur wystawionych w trybie offline24 (art. 106nda ustawy o VAT), które na dzień przesłania ewidencji nie posiadają numeru identyfikującego tę fakturę w KSeF lub nie zostały przesłane do KSeF.

- W przypadku gdy faktura jest wystawiana w trybie offline24 i na dzień złożenia JPK_VAT z deklaracją podatnik nie posiada numeru KSeF dla tego dokumentu lub nie został on przesłany do KSeF, wówczas powinien go wykazać w JPK_VAT z deklaracją po stronie sprzedaży jako czynność opodatkowaną i oznaczyć „DI”. Natomiast po uzyskaniu numeru KSeF podatnik powinien skorygować JPK_VAT z deklaracją i oznaczyć tę fakturę numerem KSeF - wyjaśnia MF.

Ponadto podatnicy będą stosowali już funkcjonujące do tej pory oznaczenia takie jak RO, WEW, FP występujące po stronie sprzedaży oraz oznaczenia VAT_RR, WEW, MK – występujące po stronie zakupu.

Czytaj również: KSeF w biurze rachunkowym - co się zmieni dla księgowych i klientów