Najczęściej stosowanym sposobem zminimalizowania strat związanych z rozstaniem z pracownikiem jest podpisywanie umów o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy i po ustaniu zatrudnienia. Takie kontrakty są podpisywane razem z umową o pracę i przewidują zakaz podejmowania działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy przez ustalony między stronami okres czasu oraz umowy o zachowaniu tajemnicy przedsiębiorstwa. Niezależnie od zapisów umownych pracownik ponosi odpowiedzialności na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i Kodeksu pracy.

Zabezpieczenie prawne to jednak tylko część problemu, jakim jest lojalność pracowników biur i kancelarii podatkowych. Zasadniczą kwestią są bowiem relacje jakie łączą klienta z naszą firmą. Trzeba pamiętać, że klienta łączą z kancelarią przede wszystkim relacje personalne z konkretnymi osobami. Dlatego zwykle klient przywiązuje się do pracownika, który go obsługuje – zwłaszcza jeśli współpraca trwa wiele lat. W momencie, kiedy pracownik kancelarii zaczyna działalność na własny rachunek klient odchodzi za nim, bo dla niego kancelaria, to właśnie ten pracownik.

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł