Projekt opracował zespół sędziów, syndyków, ekonomistów oraz przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Gospodarki. Głównym założeniem projektu jest wprowadzenie czterech instytucji restrukturyzacji: postępowania w przedmiocie zawarcia układu (dłużnik sam negocjuje porozumienie, a sąd je zatwierdza), przyspieszonego postępowania układowego (układ zawierany na zwołanym przez sąd zgromadzeniu wierzycieli), postępowania układowego (analogicznie do obecnego upadłościowego z możliwością zawarcia układu) oraz postępowania sanacyjnego (zbliżonego do postępowania likwidacyjnego).

Ustawa ma wprowadzić także wiele rozwiązań upraszczających i racjonalizujących procedury. Jednym z założeń projektu jest zrównanie wierzycieli w postępowaniu upadłościowym. Po zmianach istnieć mają tylko trzy kategorie wierzytelności. Pierwsza obejmie dotychczasowe kategorie pierwszą i drugą tj. przede wszystkim koszty postępowania upadłościowego oraz należności alimentacyjne i wynikające ze stosunku pracy. Do drugiej kategorii wejdą obecne trzecia i czwarta, co oznacza, że podmioty publiczne nie będą już miały pierwszeństwa przed prywatnymi.

"Zmiany te doprowadzą do likwidacji uprzywilejowania wierzycieli publicznoprawnych i zwiększą szansę na choćby częściowe zaspokojenie pozostałych wierzycieli: obecnie ciążące na upadłym podatki i inne daniny publiczne oraz składki ZUS obciążają w istocie jego pozostałych, nieuprzywilejowanych wierzycieli, co budzi wątpliwości co do zgodności z zasadami demokratycznego państwa prawa." - czytamy w uzasadnieniu.

W nieuprzywilejowanej kategorii drugiej znajdą się także roszczenia z tytułu wynagrodzenia osób, które zarządzały upadłym podmiotem. Na bieżąco zaspokajane mają być z kolei koszty postępowania upadłościowego i wydatki niezbędne do osiągnięcia celu postępowania.