Pytanie

Dla naszego kontrahenta z zagranicy świadczymy usługi oddelegowania personelu tzn. na zlecenie firmy z zagranicy zatrudniliśmy pracownika. Ponosimy koszty wynagrodzenia, składek ZUS, koszty samochodu służbowego, koszty podróży służbowych. Wszystkie poniesione koszty sumujemy i wystawiamy fakturę na koniec każdego miesiąca dla kontrahenta zagranicznego. Czasami jednak zdarza się, że pracownik ten ponosi koszt obiadu z klientem, który księgujemy w koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Refakturując jednak ten koszty uzyskujemy przychód.
Czy jest to przychód podatkowy czy niepodatkowy?

Odpowiedź

Jeśli ten koszt jest przenoszony na kontrahenta zupełnie odrębnie (obok wynagrodzenia), można twierdzić, że jest to zwrot wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Jako taki nie stanowiłby on przychodu podatkowego.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Kwota refakturowanych na kontrahenta kosztów z pewnością jest dla Was kwotą należną. Kwota ta będzie także otrzymana.
Można się zastanawiać ewentualnie, czy nie ma do niej zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. Zgodnie z powołanym przepisem nie zalicza się do przychodów (podatkowych) zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Nie wiem, w jaki sposób dokładnie sformułowana jest umowa i określone w niej Wasze wynagrodzenie. W związku z tym nie wiem, czy koszt, o którym mowa, jest elementem kalkulacyjnym Waszego wynagrodzenia, czy ten koszt jest przenoszony na kontrahenta zupełnie odrębnie (obok wynagrodzenia). W tym drugim przypadku można by twierdzić, że ten refakturowany koszt (który nie został przez Was zaliczony do kosztów podatkowych) jest objęty art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. i w związku z tym nie jest Waszym przychodem.

Uwagi

Uwaga! Pojawiają się wyroki sądowe, w których wskazuje się, że koszty poniesione na nabycie usług gastronomicznych i artykułów spożywczych są kosztami uzyskania przychodów (nie stanowią kosztów reprezentacji), jednakże może dotyczyć to tylko przypadków, w których nabycie tych usług, czy też towarów jest związane z jakąś konkretną sprawą, sytuacją mogącą przynosić przychody. Jak podkreślił NSA w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r., II FSK 702/11 (wyrok wydany w składzie siedmiu sędziów), nabywane usługi gastronomiczne będą stanowiły reprezentację (a więc wydatki poniesione z tego tytułu nie będą kosztami), tylko wówczas gdy ich celem jest poprawa wizerunku firmy. Jeśli można przyporządkować spotkaniu z kontrahentem w restauracji jakieś konkretne działania zmierzające np. do podpisania nowej umowy, negocjowania warunków dotychczasowej współpracy, etc., to wówczas spotkanie nie ma charakteru reprezentacyjnego (czy też wyłącznie reprezentacyjnego). W takim zaś przypadku można uznać takie wydatki za koszty uzyskania przychodów.