Spółka błędnie obliczyła podatek od nieruchomości za 2008 r., w wyniku czego powstała wysoka nadpłata. W 2009 r. nie był płacony podatek w związku z problemami finansowymi. Po wykryciu błędu została złożona korekta deklaracji wraz z prośbą o zaliczenie nadpłaty na poczet nieuregulowanych podatków. Urząd miasta przyjął korektę i dokonał zaliczenia nadpłaty na zaległość podatkową - zostały jednak naliczone odsetki za zwłokę od dnia zaliczenia nadpłaty.

Czy jest to prawidłowe?


Kwestia zasadności naliczania odsetek od zaległości podatkowych w sytuacji, gdy podatnik jednocześnie posiada nadpłatę podatku i zaległość podatkową powoduje spory między podatnikami i organami podatkowymi. Jeśli podatnik żąda zaliczenia wcześniejszej nadpłaty na poczet powstałej później zaległości to uzasadnione jest twierdzenie, iż organ podatkowy nie powinien naliczyć odsetek od zaległości podatkowej. Taka sytuacja powinna wystąpić również w przedmiotowym stanie faktycznym, w którym powstała nadpłata w podatku od nieruchomości za rok 2008 i zaległość za rok 2009. Zatem jeśli organ podatkowy naliczył odsetki od zaległości podatkowych podatnik powinien rozważyć rozpoczęcie sporu z organem podatkowym w tym zakresie.



Kwestie dotyczące nadpłat podatku i ich zaliczania na poczet zaległości podatkowych regulują przepisy rozdziały 9 (Nadpłata) działu III (Zobowiązania podatkowe) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - dalej o.p., a konkretnie przepisy art. 72 i kolejne o.p.

Zgodnie z tymi przepisami za nadpłatę uważa się kwotę m.in. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Nadpłata powstaje z dniem m.in. zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej. Podatnikowi przysługuje prawo złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku. Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. W sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie.

Najbardziej istotny w przedmiotowym stanie faktycznym może być jednak art. 76a § 2 o.p. zgodnie z którym zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości podatkowych następuje z dniem: 1) powstania nadpłaty - w przypadkach, o których mowa w art. 73 § 1 pkt 1-3 i 5 oraz § 2 (zatem ten punkt dotyczy również sytuacji, gdy nadpłata powstaje z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej); 2) złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Zatem w świetle powyższych przepisów można twierdzić, iż jeśli podatnik żąda zaliczenia wcześniejszej nadpłaty na poczet powstałej później zaległości i zaliczenie to następuje z dniem powstania nadpłaty to uzasadnione jest twierdzenie, iż organ podatkowy nie powinien naliczyć odsetek od zaległości podatkowej. Taka sytuacja powinna wystąpić również w przedmiotowym stanie faktycznym, w którym powstała nadpłata w podatku od nieruchomości za rok 2008 i zaległość za rok 2009.

Ponadto należy również mieć na uwadze wymiar ekonomiczny - skoro organ podatkowy dysponował nadpłatą podatku, od której podatnikowi nie przysługiwało oprocentowanie i jednocześnie podatnik posiadał zaległość wobec tego organu podatkowego, to naliczanie odsetek od zaległości nie znajduje również uzasadnienia ekonomicznego.