Odpowiedź:
Rabat z tytułu premii od sprzedaży towarów powinien być udokumentowany fakturą korygującą wystawioną przez sprzedawcę. Użycie noty w celu rozliczenia rabatu zostałoby najprawdopodobniej podważone w przypadku kontroli.
Uzasadnienie:
W myśl art. 106k ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy na fakturze pierwotnej błędnie określono:
1) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
2) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
3) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
4) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
5) stawkę podatku;
6) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
7) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
8) kwotę należności ogółem.
Z kolei zgodnie z art. 106j u.p.t.u. gdy po wystawieniu faktury udzielono obniżki ceny w formie rabatu albo udzielono innych opustów i obniżek cen - wystawia się fakturę korygującą. W ust. 3 tego przepisu ustawodawca uregulował dodatkowo sytuację, gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.
Powyższe powoduje, że w przypadku rabatu naliczanego od sprzedaży nabywca nie powinien wystawiać noty - nie doszło bowiem do pomyłki, tylko do udzielenia rabatu po dokonaniu sprzedaży. W takiej sytuacji sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą, przy czym rabat może dotyczyć danej dostawy lub danego okresu - por. art. 106j ust. 2-3 u.p.t.u. Możliwe jest też np. udzielenie rabatu przy kolejnych dostawach lub usługach, o ile podatnicy nadal prowadzą ze sobą interesy - w takim przypadku nie trzeba będzie wystawiać faktur korygujących, a sprzedawca po prostu wystawi faktury na niższe kwoty.
Paweł Ziółkowski, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 28 listopada 2014 r.