Jesteśmy gminą będącą czynnym podatnikiem VAT. W latach 2009-2010 realizowaliśmy inwestycję "Budowa hali widowiskowo–sportowej", która po zakończeniu została oddana na podstawie umowy dzierżawy naszej jednostce budżetowej. Powyższa jednostka budżetowa jest jednostką organizacyjną gminy nieposiadającą osobowości prawnej, przy pomocy której burmistrz wykonuje zadania gminy w zakresie kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W umowie dzierżawy zaznaczono, że przedmiot dzierżawy wraz z wyposażeniem przeznacza się na cele związane z jej działalnością, na cele sportowo-rekreacyjne. W związku z zakończeniem inwestycji i oddaniem hali jednostce budżetowej w dzierżawę rozpoczęliśmy odzyskiwanie VAT naliczonego poprzez korekty deklaracji VAT-7 za okres trwania inwestycji.
Czy w związku z tym, że oddaliśmy halę wraz z wyposażaniem w opodatkowaną dzierżawę własnej jednostce budżetowej możemy odliczyć VAT naliczony?
Podatnik (gmina) będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją inwestycji, jeżeli wydatki zostały poniesione w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Dzierżawa jest czynnością opodatkowaną VAT, wskazuje to na fakt, że przy spełnieniu warunku z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u., możliwe jest odliczenie podatku naliczonego.
Stosownie do treści art. 86 ust. 1 u.p.t.u. podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.
Opodatkowaniu VAT podlega m.in. świadczenie usług dzierżawy. W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Dzierżawa pomiędzy gminą a zakładem budżetowym, jak wynika z treści pytania ma charakter odpłatny i opodatkowany. Jeżeli zatem, realizowana umowa dzierżawy będzie objęta opodatkowaniem VAT to spełniony będzie warunek z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. co wskazuje na prawo gminy do odliczenia podatku naliczonego. Przy tym należy zaznaczyć, że niniejsze stanowisko nie poddaje analizie możliwości, prawidłowości i skuteczności zawarcia przez gminę odpłatnej umowy dzierżawy z zakładem budżetowym - realizującym zadania własne gminy.
Jeżeli zawarta umowa dzierżawy pozostaje w zgodzie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa umów cywilnoprawnych, to gmina w mojej opinii jest uprawniona do odliczenia VAT od poniesionych zakupów inwestycyjnych.
Powyższe potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 maja 2010, IBPP4/443-468/10/EJ, czy interpretacja z dnia 23 kwietnia 2010 r., IBPP4/443-343/10/AŚ.

Uwagi
Z przedstawionego problemu wynika, że gmina posiada już status czynnego podatnika VAT. Oznacza to, że poza czynnościami wykonywanymi w ramach zadań publicznych wykonuje też czynności realizowane w obrocie cywilnoprawnym. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - dalej u.s.g., gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 u.s.g., do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Tak stanowi treść art. 9 ust. 1 u.s.g.
Z licznych interpretacji podatkowych, wynika, że po realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego Gmina oddaje dany obiekt/ inwestycję swojej jednostce budżetowej lub zakładowi budżetowemu w sposób nieodpłatny. Częstym sposobem przekazania nieruchomości jest przekazanie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej w drodze decyzji administracyjnej. Przekazanie w trawiły zarząd wykonywane jest w oparciu o treść art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Zgodnie z powołaną podstawą prawną trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.
W przypadku oddania nieruchomości we wskazany sposób tj. w nieodpłatny trwały zarząd brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę, wykonana bowiem czynność nie jest czynnością opodatkowaną VAT. Potwierdza to m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 maja 2010 r., IBPP4/443-481/10/EJ.
Podobnie będzie w przypadku przekazania przez Gminę majątku w bezpłatne użytkowanie; patrz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 maja 2010, IBPP4/443-570/10/JP.