Czy w związku z tym, że oddaliśmy halę wraz z wyposażaniem w opodatkowaną dzierżawę własnej jednostce budżetowej możemy odliczyć VAT naliczony?
Podatnik (gmina) będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją inwestycji, jeżeli wydatki zostały poniesione w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Dzierżawa jest czynnością opodatkowaną VAT, wskazuje to na fakt, że przy spełnieniu warunku z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u., możliwe jest odliczenie podatku naliczonego.
Stosownie do treści art. 86 ust. 1 u.p.t.u. podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.
Opodatkowaniu VAT podlega m.in. świadczenie usług dzierżawy. W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Dzierżawa pomiędzy gminą a zakładem budżetowym, jak wynika z treści pytania ma charakter odpłatny i opodatkowany. Jeżeli zatem, realizowana umowa dzierżawy będzie objęta opodatkowaniem VAT to spełniony będzie warunek z art. 86 ust. 1 u.p.t.u. co wskazuje na prawo gminy do odliczenia podatku naliczonego. Przy tym należy zaznaczyć, że niniejsze stanowisko nie poddaje analizie możliwości, prawidłowości i skuteczności zawarcia przez gminę odpłatnej umowy dzierżawy z zakładem budżetowym - realizującym zadania własne gminy.
Jeżeli zawarta umowa dzierżawy pozostaje w zgodzie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa umów cywilnoprawnych, to gmina w mojej opinii jest uprawniona do odliczenia VAT od poniesionych zakupów inwestycyjnych.
Powyższe potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 maja 2010, IBPP4/443-468/10/EJ, czy interpretacja z dnia 23 kwietnia 2010 r., IBPP4/443-343/10/AŚ.
Uwagi
Z przedstawionego problemu wynika, że gmina posiada już status czynnego podatnika VAT. Oznacza to, że poza czynnościami wykonywanymi w ramach zadań publicznych wykonuje też czynności realizowane w obrocie cywilnoprawnym. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - dalej u.s.g., gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 u.s.g., do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Tak stanowi treść art. 9 ust. 1 u.s.g.
Z licznych interpretacji podatkowych, wynika, że po realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego Gmina oddaje dany obiekt/ inwestycję swojej jednostce budżetowej lub zakładowi budżetowemu w sposób nieodpłatny. Częstym sposobem przekazania nieruchomości jest przekazanie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej w drodze decyzji administracyjnej. Przekazanie w trawiły zarząd wykonywane jest w oparciu o treść art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Zgodnie z powołaną podstawą prawną trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.
W przypadku oddania nieruchomości we wskazany sposób tj. w nieodpłatny trwały zarząd brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę, wykonana bowiem czynność nie jest czynnością opodatkowaną VAT. Potwierdza to m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 maja 2010 r., IBPP4/443-481/10/EJ.
Podobnie będzie w przypadku przekazania przez Gminę majątku w bezpłatne użytkowanie; patrz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 maja 2010, IBPP4/443-570/10/JP.