Polski Fundusz Rozwoju S.A. opublikował na stronie internetowej poświęconej pracowniczym planom kapitałowym (www.mojeppk.pl) wyjaśnienia w sprawie tworzenia PPK dla osób zatrudnionych w zagranicznych podmiotach zatrudniających. Stało się to po naszym artykule, w którym pisaliśmy, że polscy pracownicy, pracujący w naszym kraju dla zagranicznych firm, którzy sami za siebie opłacają składki, bo przejęli obowiązki płatnika, nie wiedzą, czy mogą również zawrzeć umowę o zarządzanie, a następnie - o prowadzenie PPK. A jeśli tak, to czy np. każdy z trzech pracowników takiej firmy w RP, może zawrzeć umowę z wybraną przez siebie instytucją finansową, bez porozumienia z pracodawcą. Wszystko dlatego, że ustawa o PPK nie reguluje takich przypadków, a Sejm dopiero zaczął pracę nad rządowym projektem, którym ma ten problem rozwiązać.  

Według PFR, w przypadku podmiotu zatrudniającego, który nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z treścią art. 5 ustawy o PPK, możliwe jest uzgodnienie z osobą zatrudnioną, że spoczywające na nim obowiązki wynikające z ustawy o PPK będą wypełniane w jego imieniu przez tę osobę zatrudnioną w okresie jej zatrudnienia w tym podmiocie zatrudniającym. Uzgodnienia tego dokonuje się w drodze umowy pomiędzy podmiotem zatrudniającym a osobą zatrudnioną zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Oznacza to, że:

  • zagraniczny podmiot zatrudniający, który posiada NIP i jest zgłoszony w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne - tworzy PPK na zasadach ogólnych zawierając umowę o zarządzanie PPK oraz umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych w terminach wynikających z art. 134 ustawy o PPK;
  • w sytuacji, w której pracownik przejął na siebie obowiązki zagranicznego pracodawcy i dokonał w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych zgłoszenia siebie jako płatnika składek – zagraniczny podmiot zatrudniający uzgadnia z nim, że spoczywające na nim obowiązki wynikające z ustawy o PPK będą wypełniane w jego imieniu przez tę osobę zatrudnioną w okresie jej zatrudnienia w tym podmiocie zatrudniającym. W takim przypadku osoba zatrudniona będzie zobowiązana, na warunkach wynikających z umowy zawartej z podmiotem zatrudniającym, również do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, a następnie umowy o prowadzenie PPK. Umowa o zarządzanie PPK powinna zostać zawarta najpóźniej do 23 kwietnia 2021 r., a umowa o prowadzenie PPK najpóźniej do 10 maja 2021 r. 

Jeśli umowa o zarządzanie PPK i umowa o prowadzenie PPK zostaną zawarte przez osobę zatrudnioną – na potrzeby Ewidencji PPK - osobę tę należy wskazać jako stronę umów. Dane zagranicznego podmiotu zatrudniającego nie będą wpisywane do Ewidencji PPK. Do Ewidencji PPK nie przekazuje się umowy zawartej na podstawie art. 5 ustawy o PPK pomiędzy podmiotem zatrudniającym a osobą zatrudnioną.