Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.

Czytaj również: Będą nowe zasady waloryzacji rent i emerytur w 2021 roku>>

Jaka będzie waloryzacja?

Projekt przewiduje zmianę zasad waloryzacji rent i emerytur na 2021 r. Analogicznie, jak w latach poprzednich, rząd proponuje modyfikację obecnie obowiązujących zasad waloryzacji. Ma ona polegać na podwyższeniu najniższych świadczeń odpowiednio do: 1250 zł w przypadku najniższej emerytury, renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty rodzinnej i renty socjalnej i do 937,50 zł w przypadku najniższej renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Zastosowany ma też zostać ustawowy wskaźnik waloryzacji, przy zapewnieniu minimalnej gwarantowanej podwyżki świadczenia na poziomie 50 zł.

Zgodnie z projektem, wszystkie emerytury i renty zostaną podwyższone wskaźnikiem waloryzacji (obecnie prognozowany wskaźnik waloryzacji wynosi 103,84 proc.), z gwarantowaną kwotą podwyżki 50 zł (art. 5 ust. 1 projektowanej ustawy).

Jednocześnie zgodnie z projektowanym art. 6, na wypadek, gdyby okazało się, że rzeczywisty wskaźnik waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych (który znany będzie dopiero w lutym 2021 r.) będzie wyższy od wskaźnika 104,16 proc.  zapewniającego kwotę podwyżki waloryzacyjnej na poziomie 50 zł w odniesieniu do najniższych świadczeń.  W takim przypadku waloryzacja świadczeń w 2021 r. dokonana zostanie rzeczywistym wskaźnikiem waloryzacji, określonym w art. 89 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Waloryzacji podlegać będzie też podstawa wymiaru świadczenia z FUS. Polegać ona będzie na jej pomnożeniu przez wskaźnik odpowiadający wyrażonej w procentach kwotowej podwyżce emerytury lub renty (art. 5 ust. 2 projektowanej ustawy).

Z uzasadnienia do projektu wynika też, że w przypadku świadczeń niepodlegających ustawowemu podwyższeniu do kwoty świadczeń najniższych i świadczeń niższych od najniższej emerytury, waloryzacja będzie polegała na podwyższeniu kwoty świadczenia wskaźnikiem waloryzacji (art. 5 ust. 4 projektowanej ustawy). W przypadku osób pobierających emeryturę częściową kwota z tytułu waloryzacji nie będzie mogła być niższa niż połowa kwoty waloryzacji, tj. 25 zł (art. 5 ust. 5 projektowanej ustawy). Natomiast w przypadku kobiet pobierających okresowe emerytury kapitałowe, projektowana ustawa przewiduje proporcjonalny podział minimalnej gwarantowanej podwyżki świadczenia w stosunku do wysokości emerytury z FUS i wysokości okresowej emerytury kapitałowej w łącznej kwocie tych emerytur (art. 5 ust. 6 projektowanej ustawy).

 


Waloryzacja świadczeń przedemerytalnych

Projekt przewiduje ponadto waloryzację świadczeń przedemerytalnych. Podwyższenie tych świadczeń polegać będzie na dodaniu do kwoty świadczenia przedemerytalnego kwoty 50 zł (art. 3 pkt 1 projektowanej ustawy). Kwota świadczenia przedemerytalnego gwarantowana do wypłaty, w przypadku gdy osoba uprawniona osiąga przychód w wysokości skutkującej zmniejszeniem wysokości świadczenia, została podwyższona do kwoty 630,50 zł (art. 3 pkt 2 projektowanej ustawy).

Podwyższony ma zostać też do kwoty 1750 zł miesięcznie próg wysokości otrzymywanych świadczeń, uprawniający do świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

 

Sprawdź również książkę: Emerytury i renty w praktyce ebook >>


Ile będzie kosztowała waloryzacja rent i emerytur?

- Przyjęcie w 2021 r. zasady waloryzacji procentowej z gwarantowaną minimalną podwyżką na poziomie 50 zł spowoduje, że świadczenia wypłacane w kwocie poniżej 1302,08  zł miesięcznie będą podwyższone w stopniu większym, niż gdyby przeprowadzono waloryzację według obecnie funkcjonujących zasad – zapewniają autorzy projektu.

Według szacunków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, prognozowany koszt waloryzacji ustawowej, przy wskaźniku 103,84 proc. szacowany jest na ok. 9,6 mld zł (łącznie ze skutkiem finansowym waloryzacji rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów – tzw. 13 emerytury). - Szacuje się, że skutki finansowe dodatkowych kosztów wynikających z podniesienia najniższej emerytury i renty do 1250 zł oraz gwarancji podniesienia wysokości świadczeń o nie mniej niż 50 zł ponad koszty waloryzacji ustawowej prognozowanym wskaźnikiem 103,84 proc. wyniosą ok. 0,1 mld zł w skali 10 miesięcy – napisano w uzasadnieniu do projektu.

Jak twierdzą autorzy projektu, kwota ewentualnego dofinansowania znana będzie po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym i realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

- Przewidywany przez rząd poziom inflacji od początku wydawał się być zaniżony, stąd korekta planowanej na 2021 rok waloryzacji. Jednak sytuacja międzynarodowa, możliwość umocnienia się amerykańskiej waluty oraz widoczna tendencja do podwyżek cen towarów i usług będąca konsekwencją odrobienia strat z pierwszego półroczna generują presję inflacyjną. Efektem tych zjawisk będzie zapewne jeszcze wyższa waloryzacja, którą oficjalnie poda GUS w lutym 2021 r. – ocenia dr Antoni Kolek, prezes Instytutu Emerytalnego Sp. z o.o.

Ustawa ma, co do zasady, wejść w życie 1 marca 2021 r.