W ciągu minionego roku zaobserwowane zostały niewielkie wzrosty płac, które są głównie wywołane inflacją oraz stabilizacją ogólnych tendencji rynkowych. Wzrosty te wynikają zwłaszcza z rosnących kosztów utrzymania, które przekładają się na wyższe oczekiwania pracowników oraz kandydatów. Jednakże pracodawcy znacznie ostrożniej niż w ubiegłym roku zarządzają budżetem, mając na względzie większe nakłady związane z utrzymaniem działalności.

Czytaj również: Od 1 lipca rośnie płaca minimalna

Dla kogo największe podwyżki?

Największy wzrost wynagrodzeń obserwowany jest w branży prawniczej. Specjaliści i menedżerowie z tego obszaru mogli liczyć na zarobki o 13 proc. większe niż w roku poprzednim, które wynosi średnio 14 505 zł brutto. Na podium znalazła się także farmacja ze wzrostem 8 proc. (średnio 14 637 zł brutto) oraz bankowość i ubezpieczenia, gdzie wynagrodzenia poszybowały także o 8 proc. w górę (średnio 13 738 zł). Najmniejsze wzrosty, o 1 proc., zanotowane zostały w branży IT (średnio 18 996 zł brutto), logistycznej (średnio 12 317 zł brutto) oraz sprzedaży i marketingu (średnio 13 966 zł brutto).

Zobacz nagranie szkolenia w LEX: Jak założyć własną kancelarię prawną krok po kroku >

- Wzrosty płac odnotowują przede wszystkim osoby, które dopiero niedawno rozpoczęły swoją karierę zawodową. To właśnie one najbardziej odczuwają wzrost cen i w wyniku tego negocjują wyższe stawki wynagrodzeń. Ponadto ich wynagrodzenia są waloryzowane o inflację. W tym samym czasie wynagrodzenia menedżerów i dyrektorów rosną nieznacznie. Największe wzrosty w branży prawniczej związane są m.in. z dużą konkurencją o wykwalifikowanych specjalistów, zwłaszcza w obszarach sporów, prawa pracy i podatków. Natomiast rynek IT pierwszy raz od wielu lat przechodzi przez korektę rynkową. Wielu specjalistów IT jest zaskoczonych zmniejszającą się liczbą ofert pracy, a także wydłużonymi projektami rekrutacyjnymi. Wynika to z faktu, iż na rynku jest więcej dostępnych kandydatów oraz firmy, ograniczając budżety, z większą starannością przyglądają się dopasowaniu kandydatów do organizacji - mówi Artur Skiba, prezes Zarządu Antal.

Czytaj w LEX: Grudniewska-Wierzchoń Małgorzata, Polski radca prawny a hiszpański abogado - odmienności co do istoty zawodu oraz jego roli w systemie prawnym >

 


Prezentami i bonami pracowników nie kupisz

Według badania, jednym z najważniejszych benefitów dla specjalistów i menadżerów jest niezmiennie możliwość pracy zdalnej (60 proc.). Mimo, że oferowanie jej przez pracodawców spadło o 9 p.p. porównując z ubiegłym rokiem. Wysoko w rankingu jest również prywatna opieka medyczna (55 proc.) oraz elastyczny czas pracy (54 proc.). Największy wzrost popularności, w porównaniu z poprzednim rokiem, bo o 6 punktów procentowych, odnotował natomiast benefit w postaci samochodu służbowego. Benefit, którego pracownicy zdecydowanie nie chcą to prezenty i bony. W porównaniu z poprzednim rokiem zainteresowanie nimi spadło aż o 19 punktów procentowych.

- W obliczu obecnej transformacji z systemu pracy zdalnej do systemu pracy hybrydowej, elementem wpływającym na markę pracodawcy jest biuro. Pracownicy, jeśli muszą do niego wracać, to chcą, aby było nowoczesne i przyjazne. Przestrzeń pracy powinna nie tylko wspierać kreatywność, współpracę w zróżnicowanych zespołach, ale też uwzględniać wypoczynek czy integrować firmową społeczność - wyjaśnia Alicja Backer, Business Development Manager, Sodexo Polska. Jak twierdzi, pracownicy cenią sobie też wsparcie ze strony pracodawcy w zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a osobistym. Innowacyjną odpowiedzią na te potrzeby może być zapewnienie zespołowi dostępu do usług typu concierge. Dzięki temu asystent wyręczy pracowników w codziennych wyzwaniach, oszczędzając czas i redukując poziom stresu wynikający z trudów łączenia życia zawodowego z prywatnym.

Czytaj w LEX: Zoll Fryderyk Stanisław, Różnice w postrzeganiu prawa i praworządności na polskiej wsi i w polskim mieście na przykładzie powieści kryminalnych Katarzyny Puzyńskiej i Remigiusza Mroza >

 

Sprawdź również książkę: Podstawy prawa ebook >>


Outsourcing, digitalizacja i inflacja – trendy na drugie półrocze 2023

Ewolucja i zmiana w kierunku wzrostu płac jest nieunikniona w obecnych czasach, w których coraz więcej kandydatów oczekuje wyższych pensji, by utrzymać ten sam lub wyższy poziom życia, biorąc pod uwagę obecną inflację. Firmy muszą więc dostosowywać swoje strategie wynagrodzeń do obecnych trendów oraz poszukiwać dodatkowych rozwiązań pozapłacowych, aby pozostać konkurencyjne na rynku pracy. Należy zauważyć, że coraz bardziej popularną formą współpracy staje się outsourcing.

- Przedsiębiorcy, zamiast tworzyć kolejne etaty, decydują się na outsourcing głównie prostych zadań i procesów, co umożliwia im bardziej efektywne zarządzanie zasobami. Aż 54 proc. specjalistów i menedżerów choć raz skorzystało z takiej usługi. 10 proc. respondentów korzysta z niej w odniesieniu do ponad połowy potrzeb na stanowiskach specjalistycznych i menedżerskich w skali roku. Warto zwrócić uwagę na rosnące zjawisko zatrudniania kandydatów z Polski na międzynarodowe projekty w ramach outsourcingu, na stanowiska takie jak team assistant, project assistant czy personal assistant, oczywiście w pełni zdalnie. W tym przypadku osiągane stawki są podobne do tych obowiązujących w stacjonarnym czy hybrydowym trybie pracy – dodaje Dominik Kalinowski, Head of Outsourcing w Antal.

Obecnie, jedną z najstabilniejszych branż jest bankowość. Tak będzie także w drugim półroczu 2023. Brak radykalnych zmian powoduje, że firmy planują rozwój i tworzone są wciąż nowe wakaty.

- Organizacje muszą działać szybko, aby sprostać wyzwaniom transformacji cyfrowej i zachęcić pracowników do zmiany pracy, a także pozyskać nowe talenty. Jednocześnie stabilność sektora bankowego w Polsce oraz potrzeba rozwoju i angażowania w niego pracowników wskazują, że jest to sektor atrakcyjny dla kandydatów poszukujących rozwijającego miejsca pracy. COVID-19, digitalizacja procesów i rozwój AI spowodował wzrost zapotrzebowania na specjalistów w obszarze cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa danych, wraz z transformacją w zakresie płatności i digitalizacją transakcji – zauważa Sandra Moczarska, Team Manager, Antal Banking & Insurance.

Raport płacowy Antal 2023 został przygotowany na podstawie przeprowadzonej analizy płac 8 691 specjalistów i menedżerów uczestniczących w procesach rekrutacyjnych Antal na przestrzeni drugiego półrocza 2022 i pierwszego półrocza 2023 roku. Dane te zostały zweryfikowane i poszerzone o informacje z procesów rekrutacyjnych przeprowadzonych przez konsultantów Antal w 2022 r., a także wywiady telefoniczne z pracodawcami i kandydatami.