Ruszyły konsultacje publiczne rewizji Krajowego Planu Odbudowy. W dokumencie opublikowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, dotyczącym inwestycji o numerze A4.4.1, czyli inwestycji związanej z doposażeniem pracowników/przedsiębiorstw do pracy zdalnej rząd zaznaczył usunięcie inwestycji. Jako podstawę prawną zmiany wpisano: - Artykuł 21 - zmiana wynikająca z obiektywnych okoliczności.

Czytaj: Wielka rewizja KPO - bez konsolidacji szpitali i oskładkowania umów cywilnoprawnych>>
 

Praca zdalna wdrożona, więc firmy pieniędzy z KPO na komputery nie dostaną

- Proponuje się usunięcie inwestycji z KPO. Nie będzie to miało wpływu na realizację reformy A4.4. Uelastycznienie form zatrudnienia, w tym wprowadzenie pracy zdalnej – czytamy w Rewizji KPO – część dotacyjna, w uzasadnieniu do proponowanej zmiany.

Jej autorzy tłumaczą, że wejście w życie nowelizacji Kodeksu pracy, ma wpłynąć na lepsze godzenie obowiązków zawodowych i prywatnych, odpowiedzieć na kryzys, a także udzielić pomocy osobom nieaktywnym zawodowo o niższej aktywności zawodowej w znalezieniu stałego zatrudnienia. Nowelizacja Kodeksu pracy, wprowadza normy prawne oraz organizacyjne świadczenia pracy zdalnej. Wcześniejszy brak szczegółowych regulacji w niniejszym zakresie w sposób znaczący ograniczał rozwój tej formy pracy.

- Poza wprowadzeniem zmian legislacyjnych, strona Polska, przewiduje szereg działań finansowanych poza KPO, mających na celu wzmocnienie efektów legislacji, związanej z wprowadzeniem pracy zdalnej do Kodeksu pracy jako bezpiecznej formy świadczenia pracy, która przekłada się na wzrost produktywności przedsiębiorstw i poprawę warunków pracy. Działania te przyczyniać się również będą do zwiększenia dostępu do atrakcyjnych miejsc pracy dla osób zamieszkujących tereny zagrożone trwałą marginalizacją lub miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze – czytamy dalej.

Sprawdź PROCEDURY:

 

Są i będą inne możliwości pozyskania pieniędzy - dzięki ustawie...

Jednym z takich rozwiązań jest instrument wynikający z art. 60a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w ramach którego przedsiębiorca lub pracodawca może uzyskać grant finansowany z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy zdalnej. Wysokość grantu może wynieść do 6 krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu zawarcia umowy.

Dodatkowo, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w ramach projektu ustawy o aktywności zawodowej planowanej w reformie pn. A4.1 Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy, zapisanej w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), przewiduje wprowadzić kolejne instrumenty mające na celu wzmocnienie efektów legislacyjnych w zakresie pracy zdalnej.

Czytaj również: 
Dr Jaroszewska-Ignatowska: Wdrożenie pracy zdalnej wyzwaniem dla firm i pracowników>>
Dr Jaroszewska-Ignatowska: Wdrożenie pracy zdalnej wyzwaniem dla działów personalnych>>

Sprawdź też: Kto pokrywa koszty dostosowania stanowiska pracy zdalnej? >>

Propozycja nowej formy pomocy ma umożliwić i upowszechnić pracę zdalną wykonywaną w małych i średnich miejscowościach zagrożonych depopulacją. W ustawie przewiduje się możliwość otrzymania środków na utworzenie stanowiska pracy zdalnej w rozumieniu art. 67 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy jeśli - zadeklarowane przez poszukującego pracy lub bezrobotnego kierowanego do pracy miejsce świadczenia pracy zdalnej oraz jego miejsce zamieszkania znajdują się w terenie obszaru zagrożonego depopulacją. Instrument ten ma służyć umożliwieniu i upowszechnieniu pracy zdalnej wykonywanej w małych i średnich miejscowościach zagrożonych depopulacją. Z formy pomocy na utworzenie stanowiska pracy zdalnej mogliby skorzystać zarówno miejscowi przedsiębiorcy tworzący stanowiska pracy zdalnej, jak i pracodawcy zewnętrzni oferując możliwość takiej pracy pracownikom z małych i średnich miejscowości znacznie oddalonych od siedziby pracodawcy.

Sprawdź w LEX: Czy pracodawca może żądać od pracowników mających pracować zdalnie przedstawienia zaświadczenia/oświadczenia potwierdzającego, że dziecko pracownika uczęszcza do żłobka/przedszkola? >>

- Projekt ustawy przewiduje również nową pożyczkę polegającą na finansowaniu wydatków związanych z dostosowaniem stanowiska pracy do pracy zdalnej dla wybranej grupy pracowników. Ze środków pożyczki przedsiębiorca będzie mógł sfinansować sprzęt oraz wyposażenie niezbędne do pracy dla pracownika pracującego w warunkach domowych. Pożyczka na dostosowanie istniejących stanowisk pracy do pracy zdalnej dotyczy pracowników, o których mowa w art. 67 par. 6 i 7 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, dla których pracodawca jest zobowiązany zgodzić się na pracę zdalną (kobiety w ciąży, rodzice dzieci do lat 4 i pracownicy sprawujący opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym, posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności). To rozwiązanie wesprze przedsiębiorców w realizacji tego obowiązku i ułatwi dostosowanie do obecnego modelu pracy – napisali autorzy rewizji.

Czytaj też: Koszty pracy zdalnej >>

... i działaniom realizowanym za pieniądze unijne 

Według nich, pamiętać należy również o działaniach w tym obszarze, które były i są w dalszym ciągu realizowane w ramach funduszy europejskich na lata 2014-2020. Np. prowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Działania 6.2 Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji - Bony na cyfryzację, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, w ramach którego dofinansowanie mogły otrzymać projekty polegające na wprowadzeniu (wdrożeniu) przez MŚP innowacji procesowej (nowego lub znacząco ulepszonego procesu w przedsiębiorstwie) poprzez wykorzystanie technologii cyfrowych w związku z koniecznością dokonania zmian procesów, sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach epidemii chorób zakaźnych u ludzi, w szczególności pandemii COVID-19, lub wzmocnienia odporności na wypadek kolejnych podobnych kryzysów wywołanych stanem epidemii. Na ten cel przeczono ponad 155 mln zł.

WZORY DOKUMENTÓW:

W dalszym ciągu prowadzone jest też wsparcie MMŚP w projekcie pn. Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji, w Działaniu 2.2.1 Poprawa zarządzania, rozwój kapitału ludzkiego oraz wsparcie procesów innowacyjnych przedsiębiorstw, w ramach II osi priorytetowej: „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji" Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 (PO WER). Wsparcie ukierunkowane zostało na działania szkoleniowe i doradcze dla mikro-, małych lub średnich przedsiębiorców w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zasobami ludzkimi dla kadry menedżerskiej w zakresie transformacji cyfrowej oraz działań wspierających procesy innowacyjne. Na ten cel przeznaczono alokację w wysokości już 112 mln zł, a najbliższej perspektywie planuje się jej zwiększenie do 124 mln zł.

Sprawdź też: Czy pracodawca może określić, że praca zdalna może być wykonywana do 10 dni w miesiącu? >>

Innym trwającym do końca 2023 r. instrumentem jest projekt „Akademia menadżera MMŚP 2” również wdrażana w ramach II osi priorytetowej: „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji" PO WER . Przedmiotem konkursu, jak przekonują rządzący, jest objęcie wsparciem pracowników firm w zakresie nabycia lub podniesienia szeroko pojętych kompetencji menadżerskich, w szczególności zarządzania przedsiębiorstwem, w tym zarządzania zasobami ludzkimi. Kompetencje możliwe do uzyskania przez kadrę kierowniczą dotyczą min. określania, kontrolowania, koordynowania i udoskonalania procesów biznesowych w firmie w oparciu o narzędzia ICT i oprogramowanie wspierające zarządzanie procesami. Dodatkowo działania szkoleniowo-doradcze koncentrują się na efektywnej komunikacji również z wykorzystaniem technologii IT. Kompetencje cyfrowe związane z zastosowaniem rozwiązań z zakresu ICT mogą być również rozwijane w obszarze zarządzania wiedzą, zarządzania jakością czy w zarządzaniu relacjami z klientami. Alokacja konkursu wynosi ponad 43 mln (projekty realizowane w latach 2020 do 2023, kwota wsparcia na firmę to 100 tys. zł). Wskaźniki tj. liczba pracowników, którzy podnieśli kompetencje w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem wynosi 6000 osób. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie przedsiębiorców konkursem wartość alokacji zostanie zwiększona do ponad 54 mln zł i wartość wskaźników o 874 osoby.

Czytaj w LEX: Przegląd projektów rozporządzeń i ustaw z zakresu prawa pracy >

- Przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą też w ramach PO WER skorzystać ze wsparcia szkoleniowo-doradczego wynikającego z rekomendacji sektorowych rad ds. kompetencji w tym z zakresu transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwach. Alokacja na przedmiotowe działanie wynosi 139,5 mln zł, a ze względu na bardzo duże zainteresowanie oferowanym rodzajem wsparcia zostanie ona zwiększona o 2,1 mln zł. Planuje się objąć wsparciem ponad 19 tys. pracowników przedsiębiorstw. Również w ramach programów na lata 2021-2027, finansowanych ze środków funduszy europejskich, zaplanowano działania wspierające przedsiębiorców i pracodawców oraz ich pracowników, realizowane w obszarach kluczowych dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w zakresie rozwoju nowych form usług rozwojowych lub wykorzystania nowych technologii, w tym również w zakresie form zdalnych – wyliczają rządzący.

Czytaj w LEX: Nowelizacja kodeksu pracy od 26 kwietnia 2023 r. >

A są jeszcze działania planowane w perspektywie finansowej 2024-2027 w ramach FERS realizowane przez PARP.

W efekcie rząd chce zarezerwowaną na usuwaną inwestycję kwotę 43 990 192 euro przeznaczyć na inwestycję A4.2.1 - Wsparcie placówek opieki nad dziećmi w wieku do trzech lat (żłobki, kluby dziecięce) w ramach programu MALUCH+.

 

Czy wiesz, że użytkownicy zalogowani do Moje Prawo.pl korzystają z dodatkowych newsów prawnych tylko dla nich?

Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl i zyskaj unikalne funkcjonalności >>>