Były funkcjonariusz zaskarżył czynność komendanta powiatowego policji w przedmiocie wydania odpisu świadectwa służby. Jest to dokument potwierdzający przebieg służby funkcjonariusza w danej formacji. Skarżący wniósł o uchylenie czynności przełożonego. Natomiast komendant wniósł o oddalenie skargi.

 

Świadectwo służby ma informacyjny charakter

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wskazał, że zgodnie z art. 46 ustawy o Policji, policjant zwolniony ze służby niezwłocznie otrzymuje świadectwo służby. Przysługuje mu też prawo do żądania jego sprostowania. Świadectwo ma charakter ściśle informacyjny, którego treść zawiera wyłącznie dane będące powtórzeniem elementów wynikających z dokumentu statuującego zwolnienie funkcjonariusza ze służby. Oznacza to, że nie zawiera żadnych elementów kształtujących sytuację prawną zwolnionego funkcjonariusza. Natomiast zamieszone w nim dane mogą ulec modyfikacji wyłącznie w przypadku zmiany dokumentu źródłowego, z którego pochodzą.

Czytaj także: SN: Świadectwo służby celnikowi trzeba wydać, gdy przechodzi do "cywila" >>>

Sprawa musi należeć do kognicji sądu

WSA zwrócił uwagę, że przystępując do rozpoznania skargi, w pierwszej kolejności bada się, czy zaskarżony akt lub czynność organu administracji publicznej podlega kontroli. Trzeba bowiem sprawdzić dopuszczalność wniesienia skargi. W tym celu weryfikuje się, czy przedmiot sprawy należy do właściwości sądu, czy wniósł ją uprawniony podmiot oraz czy spełnia ona wymogi formalne i została złożona w terminie. Zakres właściwości wyznaczają art. 3, art. 4, art. 64a i art. 154 par. 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej jako: ppsa). Jeśli zaś sprawa nie należy do kognicji sądu administracyjnego, to należy ją odrzucić. Przesądza o tym treść art. 58 par. 1 pkt 1 ppsa.

 


Skarga nie była we właściwości sądu

Mając powyższe na uwadze, WSA uznał, że przedmiot skargi nie mieści się w żadnej z wymienionych kategorii aktów lub czynności podlegających jurysdykcji sądów administracyjnych. Ponadto dotychczasowe orzecznictwo przyjmuje, że świadectwo służby nie jest decyzją administracyjną, postanowieniem lub czynnością materialno - techniczną. Dokument ten stanowi jedynie informację, która może być zmieniona w drodze sprostowania. Świadectwo potwierdza jedynie w sposób pisemny przebieg służby, więc nie może też zostać uznane za akt lub czynność w rozumieniu art. 3 par. 2 pkt 4 ppsa. W świetle powyższego, skarga w przedmiotowej sprawie nie mieściła się w zakresie właściwości sądu administracyjnego. Tym samym, WSA orzekł o jej odrzuceniu.

Wyrok WSA w Krakowie z 25 listopada 2021 r., sygn. akt III SA/Kr 777/21