Z informacji Urzędu wynika, że firmy do kontroli wytypowano po analizie informacji dotyczących prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień w pierwszym kwartale 2020 roku uzyskanych 20 maja 2020 roku z Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). - Wszczęcie postępowań poprzedziła żmudna praca analityczna. Zidentyfikowaliśmy obszary rynku, w których ryzyko powstawania zatorów płatniczych jest największe. Dzięki danym z KAS zbadaliśmy blisko milion transakcji z udziałem prawie 100 tys. przedsiębiorców, które pozwoliły na dalsze wyodrębnienie 51 podmiotów, które podejrzewamy o największe zaległości w płatnościach – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Sprawdź w LEX: Jakich transakcji dotyczą przepisy dotyczące ograniczenia zatorów płatniczych? >
Nowe uprawnienia UOKiK
Urząd przypomina, że dzięki wprowadzonym niedawno zmianom w prawie uzyskał on szerszy dostęp do takich danych, co pozwala skutecznie identyfikować i przeciwdziałać zatorom płatniczych. Tym samym UOKiK ma możliwość podjęcia interwencji na rynku zmierzającej do poprawy terminowości rozliczeń finansowych w transakcjach handlowych, w których występuje dysproporcja w wielkości i sile rynkowej uczestników. - Zgodnie z oceną skutków regulacji do ustawy w 2020 roku planowano realizację 50 postępowań antyzatorowych. Naszym celem na nadchodzące półrocze jest co najmniej potrojenie tej liczby poprzez sprawną realizację procedur analitycznych w toku postępowania. Uczciwość i terminowość realizacji rozliczeń pomiędzy kontrahentami jest podstawowym elementem zdrowej gospodarki rynkowej, rolą Urzędu jest wzmocnienie presji na nieterminowo regulujących swoje zobowiązania przedsiębiorców tak, aby swoim zachowaniem nie prowadzili do utraty płynności u dostawców – dodaje Tomasz Chróstny.
Czytaj:
Ustawa o zatorach płatniczych może wejść w życie>>
Prezes UOKiK będzie miał dostęp do danych o podatnikach>>
Interwencja po przekroczeniu 5 mln zł zaległości
Prowadzenie postępowań w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych to nowe kompetencje prezesa UOKiK. Może on interweniować, jeśli suma zaległych świadczeń pieniężnych przedsiębiorcy w ciągu 3 kolejnych miesięcy wyniesie co najmniej 5 mln zł (od 2022 r. będzie to 2 mln zł). Dotyczy to zaległości z faktur wystawionych po 1 stycznia 2020 r. lub wcześniej, jeśli termin płatności stał się wymagalny w 2020 r. - Celem nowych przepisów i naszych działań jest poprawa płynności finansowej polskich firm. To warunek niezbędny dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i zatrudnianych przez nich pracowników. Dlatego walkę z opóźnieniami w płatnościach traktuję jako jeden z priorytetów Urzędu – mówi Tomasz Chróstny.
Czytaj w LEX: Bezpieczny biznes, czyli jak uniknąć zatorów płatniczych i nie stracić płynności finansowej >
- Przepisy antyzatorowe tworzyliśmy w przekonaniu, że trzeba postawić tamę zjawisku nadmiernego opóźniania płatności przez większe podmioty w relacji z mniejszymi firmami. Takie wykorzystywanie swojej przewagi jest szkodliwe dla całej gospodarki. Ma to szczególne znaczenie w obecnej sytuacji, gdy uderzyła w nas pandemia koronawirusa. W realizacji przepisów antyzatorowych UOKiK ma do odegrania bardzo istotną rolę – mówi Jadwiga Emilewicz, wicepremier i minister Rozwoju.
Cena promocyjna: 6.9 zł
|Cena regularna: 69 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 13.8 zł
UOKiK zbada jednolite pliki kontrolne
Zweryfikowanie dokonanych analiz wymaga przeprowadzenia postępowań administracyjnych, a także zebrania i wszechstronnej oceny materiału dowodowego. W toku postępowania podmioty mają obowiązek przekazywania informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Dotyczy to m.in. elektronicznych ksiąg podatkowych i dowodów księgowych. Oznacza to, że aby ustalić terminy zapłaty za faktury UOKiK może zbadać dane zawarte w jednolitych plikach kontrolnych, takich jak np. JPK_WB czy JPK_KR oraz ocenić dane pochodzące z różnych innych źródeł, w tym z przeprowadzonych kontroli.
Sprawdź w LEX: Czy nieopłacanie rat obliguje do stosowania przepisów o zatorach płatniczych w CIT? >
Możliwe surowe kary
Sankcja, jaka grozi przedsiębiorcom, jest sumą jednostkowych kar za każdą należność nieuregulowaną lub zapłaconą po terminie. Pojedyncze kary obliczane są według specjalnego wzoru, a ich wysokość zależy przede wszystkim od wielkości długu i czasu opóźnienia w płatności.
JKP (kara) = WŚ × n/365 × OU
JKP – jednostkowa kara za niespełnione lub spełnione po terminie świadczenie pieniężne,
WŚ – wartość niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego,
n – wyrażony w dniach okres, który upłynął od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego, do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem, albo do dnia jego spełnienia jeżeli świadczenie pieniężne zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem,
OU – odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, ustalone na dzień wydania decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej.