UOKiK skontrolował spółkę Carrefour Polska w ramach monitorowania, w jaki sposób duże sieci handlowe budują relacje z dostawcami produktów rolno - spożywczych. Jedną z nieuczciwych praktyk, którą zauważył Urząd, było żądanie od dostawców opłat za usługę rozwożenia produktów z magazynów centralnych sieci do poszczególnych sklepów detalicznych. UOKiK stwierdził, że może to oznaczać, iż sklep przerzuca koszty swojej działalności na dostawców. Wcześniej taki sam zarzut postawiono również spółce Auchan. 

Czytaj też: UOKiK stawia firmom zarzuty za nieprawidłowe oznaczanie promocji >>

- Centralna dystrybucja towarów jest integralną częścią modelu biznesu sieci handlowych i leży w ich interesie, dlatego niedopuszczalne jest żądanie od dostawców opłat za transport z głównego magazynu do sklepów. W rzeczywistości jest to przerzucenie przez sieć kosztów własnej działalności na kontrahentów. Ta nieuczciwa praktyka może dotyczyć spółki Carrefour Polska. Za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej grozi jej kara do 3 proc. obrotu – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. 

 

Ewa Nowińska, Krystyna Szczepanowska-Kozłowska

Sprawdź  

- Funkcjonowanie kilkuset sklepów należących do sieci handlowej, w oparciu o codzienne przyjęcia towarów od wielu dostawców, byłoby niemożliwe lub nieopłacalne. Szeroko pojęta centralizacja, obejmująca także logistykę, umożliwia sieciom wynegocjowanie korzystnych warunków handlowych, dzięki wykorzystaniu efektu skali. Stanowi to jeden z filarów nowoczesnego kanału dystrybucji i sukcesu sieci handlowych, będąc tym samym naturalnym elementem ich modelu biznesu. Podmiot bez zaplecza infrastrukturalnego pozwalającego na centralizację dostaw nie byłby w stanie efektywnie konkurować z innymi sieciami handlowymi - podkreślono w komunikacie wystosowanym przez UOKiK.