Zasadniczym celem ustawy jest uzupełnienie katalogu zadań Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) o realizowanie współpracy rozwojowej, czyli udzielanej co do zasady państwom rozwijającym się lub ich społeczeństwom. Impulsem jest sytuacja związana z wojną w Ukrainie i działaniami podejmowanymi przez Polskę w celu łagodzenia skutków kryzysu humanitarnego u naszego wschodniego sąsiada.

Polski ustawodawca zwraca uwagę na współczesne trendy w ramach współpracy rozwojowej, które zakładają znaczący udział instytucji o charakterze banków rozwoju w prowadzeniu projektów co do zasady o charakterze niewiązanym (Niemcy – Kreditanstalt fur Wiederaufbau, Francja – Agence française de développement, Włochy – Cassa Depositi e Prestiti). Stąd potrzeba opisania instytucjonalnej roli BGK w realizacji zadań z zakresu współpracy rozwojowej.

Czytaj także: ​Umorzenie subwencji z PFR nadal bez podatku

Szansa dla polskiego biznesu

Co do zasady bezpośrednimi beneficjentami finansowania w ramach współpracy rozwojowej mają być podmioty z kraju będącego beneficjentem współpracy rozwojowej. Polskie przedsiębiorstwa wystąpią zaś w roli inwestorów, wykonawców, podwykonawców, dostawców technologii czy różnego rodzaju usług specjalistycznych, w tym w zakresie doradztwa czy nadzoru..

Ustawa zakłada m.in. utworzenie w BGK Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej (FIWR) oraz określenie zasad jego funkcjonowania. Środki FIWR będą pochodzić m.in. z budżetu państwa, Unii Europejskiej, od międzynarodowych instytucji finansowych, agencji rozwojowych państw trzecich.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.