W polskim prawodawstwie istnieją szczątkowe oraz rozproszone instrumenty prawne, których celem jest ochrona krajobrazu jako samoistnej wartości. Ograniczone regulacje w tym zakresie zawarte są w systemie planowania przestrzennego, w ustawie z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.), a także w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.), która przewiduje możliwość tworzenia i ochrony parków krajobrazowych oraz obszarów chronionego krajobrazu. W prawodawstwie brakuje jednakże jednoznacznej i kompleksowej definicji krajobrazu, przez co rozumiany jest on w różnych kontekstach. W ustawie - Prawo ochrony środowiska krajobraz jest traktowany jako element środowiska przyrodniczego, a w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami pojawia się definicja krajobrazu kulturowego. W ustawie o ochronie przyrody istnieje natomiast definicja ochrony krajobrazowej oraz walorów krajobrazowych.

Nowelizacja dotyczy przepisów 10 różnych ustaw - ma uporządkować i wprowadzić m.in. urbanistyczne zasady ochrony krajobrazu, które będą ustanawiane przez sejmik województwa dla poszczególnych zdefiniowanych prawnie krajobrazów priorytetowych, w oparciu o tzw. audyt krajobrazowy. Ponadto w projekcie znalazły się obostrzenia dla wznoszenia tzw. dominant krajobrazowych. Przewidziano również możliwość wprowadzenia przez gminę zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Projekt wpłynął do Sejmu 1 lipca 2013 r., po I czytaniu skierowano go do prac w komisjach. Podkomisja nadzwyczajna, która pracowała nad projektem, przedstawiła sprawozdanie w formie tekstu jednolitego projektu.

Sprawozdanie dostępne jest pod adresem: www.orka.sejm.gov.pl/opinie7.nsf/nazwa/spr_1525/$file/spr_1525.pdf

Pierwotny projekt, złożony przez Prezydenta, dostępny jest pod adresem: www.orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/E0EC31AF25E44523C1257BA4002A90F4/%24File/1525.pdf