Jak co roku przy okazji dnia św. Mikołaja historycy zwracają uwagę, że był to biskup, żyjący na przełomie III i IV wieku. Nie ubierał się w czerwony płaszcz i czapkę z pomponem, choć na niektórych ikonach nosi czerwone szaty liturgiczne. Jednak współczesna masowa kultura ukształtowała właśnie taki obraz świętego - ubranego w czerwony strój.  

Właśnie taki komplet: spiczasta czapka z białym pomponem, biała doklejana broda, czerwony płaszcz i spodnie w takim kolorze - został zarejestrowany w Europejskim Urzędzie ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Uzyskał numer 009067234-0002. Rejestracji dokonała firma Martom ze Świdnicy na Dolnym Śląsku.

Czytaj w LEX: Włosko-niemiecki spór o wzór części Ferrari. Omówienie wyroku TS z dnia 28 października 2021 r., C-123/20 (Ferrari) >>>

Co to w praktyce oznacza? Najkrócej mówiąc, każdy, kto zechce handlować strojem o takim wzorze, musi uzyskać zezwolenie tej firmy, właściciela prawa do wzoru przemysłowego.

- Z punktu widzenia przepisów sytuacja jest jasna. Tylko właściciel wzoru przemysłowego ma wyłączne prawo do jego używania. W efekcie zakaz sprzedaży, importu czy eksportu dotyczy całej branży handlowej: sklepów stacjonarnych, sklepów internetowych i galerii handlowych. I to w całej Unii Europejskiej – wyjaśnia rzecznik patentowy Bartosz Fert z kancelarii rzeczników patentowych Fert Jakubiak Wróblewski.

Czytaj w LEX: Graficzny interfejs użytkownika (GUI) jako wzór przemysłowy >>>

Czytaj w LEX: Coronavirus couture. Maseczka ochronna jako dobro własności intelektualnej? >>>

I dodaje: - Urząd, zarówno ten w Polsce, jak i dla całej Unii Europejskiej, nie analizuje przesyłanych przez przedsiębiorców wniosków pod względem merytorycznym. Dokonuje jedynie analizy formalnej i na jej podstawie przyznaje wyłączność na wzór przemysłowy. Niektórzy przedsiębiorcy nadużywają tego systemu – tłumaczy Fert.

Tę sytuację można rozwiązać tylko w jeden sposób – unieważniając wzór. W dniu 18 listopada 2022 w imieniu Bartosza Ferta do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej został złożony wniosek w tej sprawie. Jednak w praktyce może to potrwać nawet kilka lat.

Wzory przemysłowe wykorzystujące pospolite motywy bywają czasem w ten sposób rejestrowane, ale nie zawsze udaje się obronić tę rejestrację. Ito nawet w przypadkach, gdy rejestrującym jest znaczący gracz na rynku. Najnowszym przykładem podważenia takiego znaku jest wyrok Sądu Unii Europejskiej z 19 października 2022 r. (sygn. T‑275/21), który dotyczył wzoru damskich torebek firmy Louis Vuitton. Firma ta zarejestrowała graficzny motyw brązowo-beżowej szachownicy, ale po długim sporze udało się - za sprawą polskiego przedsiębiorcy - podważyć ten znak towarowy jako mający zbyt mało cech wyróżniających.

Czytaj w LEX: Indywidualny charakter jako przesłanka ochrony wzoru niezarejestrowanego >>>