• 1) fazę przygotowania, a w jej ramach:
    • protokolarne przejęcie od inwestora i odpowiednie zabezpieczenie terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim obiektami budowlanymi, urządzeniami technicznymi i stałymi punktami osnowy geodezyjnej oraz podlegającymi ochronie elementami środowiska
    • prowadzenie dokumentacji budowy;
    • prowadzenie dokumentacji budowy;
    • zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy i kierowanie budową obiektu budowlanego w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę oraz przepisami,
    • koordynowanie realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia i podejmowanie szeregu działań z tym związanych;
    • podejmowanie niezbędnych działań uniemożliwiających wstęp na budowę osobom nieupoważnionym;
    • wstrzymanie robót budowlanych w przypadku stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia oraz bezzwłoczne zawiadomienie o tym właściwego organu i zawiadomienie inwestora;
    • realizacja zaleceń wpisanych do dziennika budowy;
    • zgłaszanie inwestorowi do sprawdzenia lub odbioru wykonanych robót ulegających zakryciu bądź zanikających oraz zapewnienie dokonania wymaganych przepisami lub ustalonych w umowie prób i sprawdzeń instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych przed zgłoszeniem obiektu budowlanego do odbioru;
    • przygotowanie dokumentacji powykonawczej obiektu budowlanego;
    • zgłoszenie obiektu budowlanego do odbioru odpowiednim wpisem do dziennika budowy oraz uczestniczenie w czynnościach odbioru i zapewnienie usunięcia stwierdzonych wad, a także przekazanie inwestorowi istotnych oświadczeń.
    • generalnym wykonawcą i inwestorem oraz pomiędzy generalnym wykonawcą i podwykonawcami. Kierownik budowy współpracuje także z inspektorami nadzoru budowlanego, może być inicjatorem wspólnych zebrań w celu omówienia problematyki prac. W procesie zarządzania wyróżnić można subprocesy które koordynowane i wykonywane przez kierownika budowy, są niezbędne do efektywnego ukończenia zadania. Najważniejsze z nich to:
    • określenie ról pomiędzy uczestnikami inwestycji na placu budowy,
    • uczestniczenie w komunikacja pomiędzy uczestnikami a także jej rozwijanie, wspieranie,
    • budowanie więzów, ducha zespołu,
    • wspólne planowanie i weryfikowanie powziętych działań,
    • zapewnienie spójności operacyjnej,
    • monitorowanie przebiegu całego procesu na placu budowy.