Głównym celem projektowanej regulacji jest implementacja do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/123/WE z dnia 21 października 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2005/35/WE w sprawie zanieczyszczenia pochodzącego ze statków. Dyrektywa 2009/123/WE dotyczy przede wszystkim klasyfikacji określonych zanieczyszczeń jako przestępstwa, w rozumieniu ustawy Kodeks karny.

Oczekuje się, że sankcje karne będą skuteczniejsze niż sankcje administracyjne lub odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone środowisku. W związku z tym w założeniach przewidziano kary za usuwanie ze statku substancji zanieczyszczających w takiej ilości lub postaci, która może doprowadzić do pogorszenia jakości wody, zagrażać życiu lub zdrowiu wielu osób lub spowodować znaczne zniszczenie fauny i flory morskiej w znacznych rozmiarach. Założono, że za takie przestępstwo, popełnione świadomie, będzie grozić kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Natomiast osoby działające nieumyślnie będą podlegały: grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2. Kara będzie mogła być nałożona sprawcę czynu np. na: armatora statku, załadowcę, towarzystwo klasyfikacyjne, kapitana lub członka załogi.