Ciężarówki zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 r., którymi są wykonywane międzynarodowe przewozy drogowe w innym państwie członkowskim UE, muszą posiadać inteligentne tachografy najnowszej generacji. Termin ich ostatecznej instalacji – dla ciężarówek rejestrowanych od 15 czerwca 2019 r. do 20 sierpnia 2023 r. - mija 18 sierpnia br. Natomiast w busach powyżej 2,5 tony jeżdżących za granicę, do innych państw unijnych, trzeba zainstalować inteligentne tachografy drugiej generacji do 1 lipca 2026 r. Resort infrastruktury postanowił dofinansować polskim przewoźnikom wymianę tachografów - projekt specjalnego rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy de minimis na częściowe refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności  ma numer RCL 128. Dotacje na częściowe bądź całkowite koszty obowiązkowej wymiany tachografów mogą objąć potencjalnie nawet ok. 34 tys. firm branży TSL i 116 tys. starych urządzeń, z tym, że pierwszeństwo będą mieli mniejsi przewoźnicy (posiadający do 10 aut). Elektronicznym przyjmowaniem wniosków, ich weryfikacją i rozpatrywaniem ma się zajmować Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (gdyż ma ponad 300 biur powiatowych). Szerzej projekt opisaliśmy w tekście: Wymiana tachografów - będą dotacje z KPO.

Pracodawcy zrzeszeni w TLP krytykują uprzywilejowanie firm, które mają do 10 pojazdów. - Przy ograniczonym budżecie, oznacza ono de facto usunięcie z programu tych przedsiębiorców, którzy ciężką, często kilkupokoleniową pracą, wyrzekając się konsumpcji zysków na rzecz inwestycji w tabor, technologię i w kadrę, zbudowali swoje firmy stanowiące dziś międzynarodową wizytówkę polskiej branży TSL – pisze do resortu infrastruktury Maciej Wroński, prezes TLP. Podkreśla, że ani z unijnego rozporządzenia 2023/2831/UE, ani z uzasadnienia do projektu rozporządzenia nie wynika, dlaczego pierwszeństwo w dofinansowaniu ustalono właśnie na tym poziomie.

 

TLP chce też doprecyzowania, kiedy pomoc będzie udzielana na dofinansowanie całości, a kiedy tylko części kosztów wymiany tachografów, aby zapobiec dowolności. - Z proponowanego brzmienia tego przepisu nie wynika bowiem jakakolwiek norma, określająca konkretnie, kto i na jakiej podstawie będzie decydował o wysokości przyznanej pomocy oraz o tym, czy będzie ona pełna czy częściowa. Dodatkowo, w odniesieniu do pomocy na pokrycie części wydatków, nie wskazano od spełnienia jakich warunków lub przesłanek będzie taka pomoc uzależniona – tłumaczy Wroński. Sugeruje też bardziej precyzyjne opisanie załączników do wniosku, aby ARiMR nie oceniała ich dowolnie. TLP chciałoby też jednoznacznego wskazania, czy dofinansowaniu będzie też podlegała uiszczona przez przewoźnika przy wymianie kwota VAT.

Natomiast Agnieszka Majewska, rzecznik MŚP, postuluje – podobnie jak TLP - uściślenie przesłanek, od których zależeć będzie wysokość pomocy, w tym zwłaszcza warunków otrzymania zwrotu całości poniesionych wydatków. - Należy także wskazać podstawę i procedurę działania podmiotu udzielającego pomocy, by ograniczyć ryzyko uznaniowego rozpatrywania wniosków – podkreśla Majewska. Jej zdaniem – aby uniknąć kontrowersji - trzeba też precyzyjnie uregulować kwestię rejestracji kolejności wpływu wniosków do ARiMR, jak również drugiej tury ich składania (dla firm mających więcej ciężarówek), o ile ona się w ogóle odbędzie, gdyż może na nią zabraknąć środków.