Branża TSL krytykuje zasady dopłat do tachografów


Do 18 sierpnia wszystkie polskie ciężarówki wjeżdżające do innych krajów Unii Europejskiej powinni mieć już zainstalowane najnowsze wersje tachografów. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt przepisów umożliwiający dotowanie branży TSL wymiany starych urządzeń. Priorytet będą miały firmy mające do dziesięciu pojazdów, a o dotację mogą się też starać posiadacze busów powyżej 2,5 tony.
Kierowcy będą mogli składać oświadczenie o zdarzeniu drogowym za pomocą aplikacji mObywatel. Zostanie ono automatycznie przesyłane do zakładu ubezpieczeń wraz z dokumentacją zdjęciową. Takie zmiany znalazły się w noweli ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Ustawę nowelizującą przepisy podpisał 21 lipca prezydent Andrzej Duda.
Resort finansów walczy z kolejną szarą strefą - po objęciu kilka lat temu monitoringiem transportów odpadów, teraz nadszedł czas na przewozy budowlanki, i to zarówno do klientów biznesowych, jak i zwykłych Kowalskich. System SENT będzie w konsekwencji bardziej represyjny, dlatego firmy dostaną kilka miesięcy na rzetelne przygotowanie się do jego stosowania.
Od czterech lat systematycznie rośnie liczba szkód powodowanych na europejskich drogach przez kierujących pojazdami z polskimi tablicami rejestracyjnymi. W ostatnim roku wzrosła też – i to skokowo – liczba szkód za granicą, wyrządzonych przez kierowców, prowadzących auta z polskimi numerami rejestracyjnymi - także tych, którzy nie posiadają polisy OC. Ci ostatni muszą się liczyć z dotkliwymi sankcjami.
Braki kadrowe w jednostkach zarządzających ruchem drogowym, źle ustawione, nieczytelne lub uszkodzone znaki oraz setki reklam utrudniających ich dostrzeżenie – tak wygląda system zarządzania ruchem drogowym w Polsce. Żaden ze skontrolowanych podmiotów nie realizował w pełni prawidłowo zadań w zakresie oznakowania dróg publicznych – podaje NIK.