Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw został opublikowany w wykazie prac Rady Ministrów pod numerem UD260. Jak czytamy w założeniach, propozycja została przedstawiona przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Cywilnego. Celem jest zwiększenie efektywności postępowań zmierzających do oddłużania osób fizycznych (prowadzących, jak i nieprowadzących działalności gospodarczej) w ostatniej fazie, tj. na etapie wykonywania planu spłaty wierzycieli. Obecnie nadzór nad tym procesem sprawuje z urzędu sąd, co – jak zauważa projektodawca – powoduje szereg problemów.
Plan spłaty nadzorowany tylko na wniosek
- Plan spłaty wierzycieli realizuje przede wszystkim ich prywatny interes polegający na zaspokojeniu ich roszczeń. Interes ogólnospołeczny nie jest wiodący. Dlatego nadzór państwa nad prawidłowością wykonywania planu spłaty wierzycieli powinien mieć miejsce tylko wtedy, gdy żądają tego interesariusze, którzy najlepiej wiedzą, czy przysługujące im roszczenia są spłacane przez dłużnika, czy też zaprzestał on realizacji planu spłaty – czytamy w założeniach.
Projektodawca zapewnia, że wierzyciele będą wyposażeni w środki ochrony prawnej pozwalające inicjować czynności nadzoru sądowego nad wykonywaniem planu spłaty.
Nowelizację MS uzasadnia też względami organizacyjnymi. Jak zauważa, nadzór nad wykonywaniem planu spłaty nie stanowi sprawowania wymiaru sprawiedliwości, nie powinien więc być prowadzony przez sądy – zajmuje dużo czasu i przyczynia się do przewlekłości w innych sprawach.
Ponadto jako „nieefektywne” MS ocenia rozwiązanie obligujące sąd do uchylenia planu spłaty, gdy upadły nie złożył sprawozdania rocznego. Może więc dojść do uchylenia planu nawet wbrew woli wierzycieli. - W praktyce zdarza się to z przyczyn niezawinionych przez upadłego, gdy jest on osobą wykluczoną cyfrowo i nie potrafi złożyć sprawozdania przez system teleinformatyczny do obsługi postępowania sądowego – czytamy.
Projekt przewiduje więc, że sprawozdania nie będą podlegały nadzorowi sądu, a ich złożenie nie będzie podlegało także kontroli formalnej na gruncie przepisów postępowania cywilnego.
Czytaj także: Syndyk uzyska informacje objęte tajemnicą bankową. Sejm za ustawą
Umorzenie zobowiązań z mocy prawa i inne zmiany
Projekt przewiduje także następujące zmiany:
- umorzenie zobowiązań upadłego nastąpi z mocy prawa po trzech miesiącach od upływu okresu, na który ustalono plan spłaty wierzycieli. Wierzyciele będą mogli wnieść o zmianę lub uchylenie planu również w ciągu tych trzech miesięcy;
- elementem obligatoryjnym postanowienia o ustaleniu planu spłaty będzie informacja na temat zasad przyszłego umorzenia zobowiązań upadłego. Po uprawomocnieniu się tego postanowienia nastąpi kolejne obwieszczenie zawierające informację o terminie (dniu), z upływem którego zobowiązania upadłego ulegną umorzeniu z mocy prawa. Jak uzasadnia MS, dzięki temu możliwe będzie ustalenie terminu końcowego realizacji planu spłaty wierzycieli;
- w razie wcześniejszej spłaty wierzycieli w zakresie objętym planem spłaty, upadły będzie mógł wnioskować o skrócenie okresu wykonania planu;
- obwieszczenia w systemie teleinformatycznym (w tym o prawomocności orzeczenia, o umorzeniu zobowiązania, a także o ujawnieniu informacji o prawomocności orzeczenia w postępowaniu upadłościowym) będzie mógł dokonać także asystent sędziego lub pracownik sekretariatu;
- nie będzie możliwości wniesienia skargi kasacyjnej od orzeczeń w przedmiocie umorzenia zobowiązań upadłego, jak i ustalenia lub zmiany planu spłaty wierzycieli. Argument: taki nadzwyczajny środek zaskarżenia nie występuje w postępowaniach wykonawczych (a taki charakter ma co do zasady postępowanie upadłościowe);
- zaliczka na koszty postępowania zostanie zastąpiona zaliczką na zryczałtowane koszty postępowania. Sąd przyzna syndykowi zaliczkę na koszty przekraczające wysokość kosztów zryczałtowanych tylko w razie znacznego rozmiaru masy upadłości;
- wynagrodzenie syndyka w postępowaniu wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zostanie ustalone w oparciu o wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia;
- dane upadłego przestaną być ujawniane w Krajowym Rejestrze Zadłużonych po upływie 3 lat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












