Spółka wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie i zwrot nadpłaty z tytułu nienależnie uiszczonego podatku od nieruchomości.


Z powodu braku działań ze strony prezydenta miasta spółka wniosła do SKO ponaglenie na niezałatwienie sprawy w terminie, na podstawie art. 77 § 4 Ordynacji podatkowej. SKO stwierdziło niedopuszczalność wniesienia ponaglenia. Kolegium argumentowało, iż ponaglenie służy na niezałatwienie sprawy w terminie i nie znajduje zastosowania, jeżeli strona żąda dokonania czynności materialno – technicznej. Ze stanowiskiem kolegium zgodził się również WSA.

NSA rozpatrując sprawę zwrócił uwagę, iż przepis art. 77 § 4 Ordynacji podatkowej obliguje organ do zwrotu, bez zbędnej zwłoki, nadpłaty stanowiącej kwotę wpłaconą na podstawie decyzji uchylonej lub której nieważność stwierdzono. Termin zwrotu określony jest tu nieostrym pojęciem "bez zbędnej zwłoki". Nie oznacza to jednak, że organ nie jest związany żadnym terminem na dokonanie zwrotu nadpłaty. Wręcz przeciwnie, skoro ustawodawca nałożył na organ podatkowy obowiązek zwrotu nadpłaty, oczywiste jest, że ów obowiązek został obwarowany zakresem czasowym jego realizacji. Zatem uznać należy, że w omawianym przepisie został wskazany termin zwrotu nadpłaty, tyle że liczony nie od daty kalendarzowej, w której miało miejsce określone zdarzenie (np. wydanie decyzji), ale od wystąpienia przesłanek, które uzasadniają dokonanie zwrotu nadpłaty.

Konsekwencją obowiązku organu podatkowego jest istnienie uprawnienia podatnika do otrzymania tego zwrotu. Przepis art. 77 § 4 Ordynacji podatkowej określa czynność materialno – techniczną zwrotu i ma charakter procesowy, dyscyplinujący organ do szybkiego wydania decyzji.

Tymczasem zdaniem NSA, stanowisko zawarte w zaskarżonym postanowieniu skutkuje tym, że art. 77 § 4 Ordynacji podatkowej zamiast być przepisem dyscyplinującym organ podatkowy do zwrotu nadpłaty bez zbędnej zwłoki, staje się przepisem instrukcyjnym, którego naruszenie nie stwarza konsekwencji w postępowaniu podatkowym.

Zwrot nadpłaty podatku jest czynnością materialno – techniczną, która w przypadku bezczynności organu podatkowego lub przewlekłego prowadzenia postępowania podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego – uznał NSA.

Na podstawie:
Postanowienie NSA z 1 października 2013 r., sygn. akt II FSK 2418/13