PKPP Lewiatan pozytywnie ocenił działania ustawodawcy mające na celu uporządkowanie zagadnień związanych m.in. z udzielaniem pozwoleń zintegrowanych przy okazji transpozycji dyrektywy EID.

Zdaniem ekspertów badających projekt zmiany będą miały pozytywny wpływ na biznes np. wydawanie pozwolenia zintegrowanego na czas nieokreślony, uproszczenie przenoszenia praw i obowiązków związanych z eksploatacją instalacji na inny podmiot oraz jasne zdefiniowanie częstości kontroli WIOŚ.

Jednocześnie zwrócono uwagę, że projekt nowelizacji ustawy zawiera szereg zapisów o nieprecyzyjnym znaczeniu, które mogą skutkować różnicami interpretacyjnymi, a tym samym nierównym traktowaniem podmiotów wobec prawa.

W projekcie ustawy zabrakło, między innymi definicji:
- istotnej zmiany,
- powiązania technologicznego,
- znacznych ilości,
- stopnia uniemożliwiającego emisji.

Jeżeli wprowadzenie tych definicji nie jest możliwe, zaproponowano opracowanie poradnika dla urzędów marszałkowskich wydających pozwolenia, aby w maksymalnym stopniu ujednolicić podejście organów do takich samych instalacji położonych w różnych częściach kraju.

Ważnym elementem poradnika winny być:
•wytyczne pozwalającego urzędom na podjęcie decyzji o możliwości skorzystania z zapisów mówiących, o udzieleniu pozwolenia z poziomami emisji łagodniejszymi niż wynika to z konkluzji BAT, jeżeli prowadziłoby to do nieproporcjonalnie wysokich kosztów w stosunku do korzyści dla środowiska
oraz
•ustalenia wymogów dla przypadków dłuższego niż 4-letni okres na dostosowanie się do wymagań wynikających z konkluzji BAT (na taką możliwość pozwala Krajom Członkowskim zapis preambuły do dyrektywy IED).

Co więcej, przedstawiony projekt zawiera szereg upoważnień dotyczących wydawania aktów wykonawczych do ustawy. Tym samym wiele istotnych kwestii, z punktu widzenia prowadzącego działalność gospodarczą, regulowana będzie właśnie z poziomu właściwych rozporządzeń. Jako przykład można przywołać rozporządzenie w sprawie standardów emisyjnych, które ma uregulować m.in. obszar mechanizmów derogacyjnych opisanych w Dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych.

Brak projektów przedmiotowych rozporządzeń przedstawionych do konsultacji wraz z projektem ustawy, uniemożliwia pełną ocenę projektu ustawy jak i rzeczywistych skutków jej wdrożenia. Biorąc pod uwagę powyższe, należy rozważyć wprowadzenie do krajowej praktyki legislacyjnej zasadę poddawania pod konsultacje społeczne projektu aktu prawnego wraz z kompletem projektów aktów delegowanych. Wpłynie to bezpośrednio na efektywność procesu konsultacji społecznych, jaki i poprawi jakość całego procesu prawodawczego.


Źródło: www.pkpplewiatan.pl