Zmiany zakładają, że wpływy z tytułu opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów będą stanowić dochody jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których składowane są odpady. W myśl nowelizacji, wpływy te stanowiłyby w 50 proc. dochód budżetu gminy, a w 10 proc. powiatu. Pozostałe 40 proc. wpływów stanowić będzie przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (35 proc.) i funduszu wojewódzkiego (65 proc.). W przypadku, kiedy składowisko odpadów będzie się znajdować na obszarze więcej niż jednego powiatu lub gminy, dochód będzie dzielony proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej przez to składowisko.

Pierwsze czytanie obu projektów przeprowadzono 11 września br. w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 9 października br. komisje przyjęły projekt z poprawkami, wprowadzając m.in. przepis przejściowy, zgodnie z którym do wpływów z tytułu opłat i kar za składowanie odpadów należnych za okres od 23 stycznia 2013 r. do dnia wejścia w życie niniejszej nowelizacji będą stosowane przepisy dotychczasowe. Sprawozdawcą komisji był poseł Tadeusz Arkit. W takcie drugiego czytania do projektu została zgłoszona poprawka. W związku z tym projekt trafił ponownie do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.