Przeprowadzone oględziny wykazały, że od 2009 r. na działce inwestora istnieje budynek, który powstał bez uzyskania stosownej zgody.
Nakaz rozbiórki wobec niezalegalizowanej samowoli
Organ nadzoru budowlanego wydał postanowienie, w którym wstrzymał roboty budowlane i poinformował inwestora o możliwości złożenia wniosku o legalizację budynku. Jednocześnie wskazał, że ewentualna legalizacja obiektu będzie wymagała wniesienia opłaty w kwocie 5000 zł. Inwestor nie złożył wniosku o legalizację budynku, więc organ nakazał rozbiórkę obiektu. Wydana w tym przedmiocie decyzja została zaskarżona. Organ drugiej instancji utrzymał jednak w mocy sporne rozstrzygnięcie. Uznał bowiem, że obiekt bezspornie powstał w ramach samowoli budowlanej, a inwestor nie wniósł o jego legalizację w zakreślonym terminie. Ponadto podkreślił, że nie było możliwe wszczęcie uproszczonej procedury legalizacyjnej, ponieważ od dnia wzniesienia obiektu nie upłynęło 20 lat. Nie zakończyło to sporu, ponieważ inwestor złożył skargę.
Czytaj także komentarz praktyczny w LEX: Bursztynowicz Michał, Legalizacja samowoli budowlanych na nowych zasadach>
Organ stwierdził istnienie samowoli w postanowieniu
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który wskazał, że zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy Prawo budowlane organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie o wstrzymaniu budowy w przypadku obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo bez wymaganego zgłoszenia albo pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia. Sąd podkreślił, że w postępowaniu poprzedzającym wydanie postanowienia o wstrzymaniu robót budowlanych, rolą organu jest prawidłowe określenie kwalifikacji prawnej obiektu, którego dotyczy legalizacja. Na gruncie niniejszej sprawy, organ wstrzymał roboty i poinformował inwestora o możliwości złożenia wniosku o legalizację budynku. W wydanym akcie rozstrzygnięto kwestię charakteru prawnego wzniesionego obiektu oraz fakt, że powstał on w ramach samowoli budowlanej. Inwestor nie wniósł zażalenia, więc wydane postanowienie stało się ostateczne.
Czytaj także: Mediacja w sporach budowlanych bywa jak śrubokręt
Zobacz także linię orzeczniczą w LEX: Ostrowska Anna, Związanie organu nadzoru budowlanego kategorią obiektu budowlanego określoną w ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę (m.in. w sprawach dotyczących wymierzenia kary za nielegalne użytkowanie obiektu budowlanego)>
Decyzja o rozbiórce ma charakter związany
Sąd wskazał, że w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia postanowienia o wstrzymaniu robót budowlanych, inwestor miał prawo złożyć wniosek o legalizację obiektu budowlanego. Jednak tego nie uczynił. Zaistniała więc przesłanka zobowiązująca organ nadzoru budowlanego do wydania decyzji nakazującej rozbiórkę. Zgodnie bowiem z art. 49e pkt 1 ustawy Prawo budowlane organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części w przypadku niezłożenia wniosku o legalizację w wymaganym terminie. WSA podkreślił, że decyzja w tym zakresie ma charakter związany. Tym samym przed jej wydaniem organ nie bada ponownie charakteru wzniesionego obiektu oraz czy został on zrealizowany w ramach samowoli. Mając powyższe na uwadze, skarga została oddalona.
Wyrok WSA w Gliwicach z 28 marca 2025 r., sygn. akt II SA/Gl 1557/24, nieprawomocny
Czytaj także artykuł w LEX: Nowak Natalia, Proceduralne możliwości odwołalności skutków samowoli budowlanej>
Cena promocyjna: 136.79 zł
|Cena regularna: 152 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 106.4 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.













