Odroczona płatność, czyli usługa pozwalająca na dokonanie płatności w określonym czasie po nabyciu towarów (np. po miesiącu), jest oferowana zarówno przez wiele sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. To rozwiązanie chętnie wykorzystywane przez konsumentów zwłaszcza w sytuacji, gdy dany produkt jest potrzebny „na już”, a na pensję trzeba poczekać. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), w 2022 r. operatorzy pobrali łącznie 1,69 mln raportów o klientach (które pozwalają skontrolować, czy i na jaką kwotę dana osoba jest zadłużona, a jeśli jest- to z jakiego powodu).

 

Znaczący skok zainteresowania

Jak zaznacza KRD, dane wskazują, że w poprzednim roku pobrano więc o 1/3 więcej raportów niż przed rokiem, a aż o 28 razy więcej niż 3 lata wcześniej. Jednoznacznie pokazuje to wzrost zainteresowania usługą odroczonych płatności. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest również mniej pozytywna strona tego zjawiska.

Czytaj w LEX: Monitoring płatności >

 – Niestety, część konsumentów podchodzi do zaciągania kolejnych zobowiązań nie zawsze rozsądnie. Nie sprawdza, czy ich na taki zakup stać, bo na przykład mają już kilka kredytów do spłaty, a do tego comiesięczne rachunki za mieszkanie, telefon itp. A tu pokusa jest silna, bo towar mam teraz, a zapłacić muszę za miesiąc. Dlatego ważna jest weryfikacja potencjalnych kupujących. Nie tylko dlatego, że chroni to przed stratami operatorów takich płatności, ale też ich klientów przed kłopotami, bo długi trzeba będzie oddać – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

 

 

Mikroprzedsiębiorcy też doceniają odroczone płatności

Kim jest przeciętna osoba korzystająca z odroczonych płatności? Jak pokazało badanie przeprowadzone w listopadzie 2021 r. przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i ChronPESEL.pl w listopadzie 2021 r. na grupie 1016 osób w wieku 16-74 lata robiących zakupy w Internecie, najchętniej z takiej możliwości korzystali mężczyźni w przedziale wiekowym między 35. a 44. rokiem życia. Generalnie już co 9. konsument kupujący w Internecie miał korzystać z możliwości odroczenia płatności. Co ciekawe, dość chętnie zaczęli z niej korzystać również mikroprzedsiębiorcy. Prawdopodobną przyczyną jest przede wszystkim gwałtownie rosnąca inflacja.

 – Odroczenie płatności, nawet o 30 dni, to duże ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy nie mogą sobie w danym momencie pozwolić na jednorazową płatność za zakupy firmowe, ponieważ nie mają wystarczających środków finansowych na koncie - mówi Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG.

Czytaj w LEX: Kozłowski Marcin, Kania Marcin, Upadłość konsumencka wg znowelizowanych przepisów prawa upadłościowego >

 

Anna Ludwiczyńska, Aleksandra Machowska

Sprawdź