Komisja Europejska przeanalizuje standardowe umowy pomiędzy Amazonem i sprzedawcami detalicznymi, które pozwalają gigantowi na analizowanie i wykorzystywanie danych o handlujących. Szczegółowa analiza ma dotyczyć tego, czy i w jaki sposób zgromadzone dane zostały wykorzystane przez Amazona jako sprzedawcę detalicznego i w jaki sposób wypłynęło to na konkurencję. Dochodzenie KE w tej sprawie prowadzone jest w trybie priorytetowym. Formalne otwarcie postępowania nie przesądza o jego wyniku. Warto pamiętać, że w 2018 roku Komisja Europejska nałożyła 946 mln dolarów kar za łamanie unijnych przepisów o ochronie konkurencji.

Czytaj również: Trochę niższe kary za łamanie prawa antymonopolowego UE >>

 


Kontrowersyjny "Buy Box"

Margrethe Vestager, unijna komisarz do spraw konkurencji zauważa, że udostępniając rynek sprzedawcom, Amazon cały czas gromadzi dane o aktywności firm na platformie. Ze wstępnych ustaleń KE wynika zaś, że korzysta z wrażliwych informacji na temat sprzedawców, ich produktów i transakcji na stronie internetowej. Jednocześnie zaś Amazon sam jest sprzedawcą detalicznym.

- Postanowiłam bardzo dokładnie przyjrzeć się działaniom Amazona i jego podwójnej roli jako platformy sprzedażowej oraz sprzedawcy detalicznego i ocenić zgodność jego praktyk z zasadami UE - oświadczyła w środę unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager. - Europejscy konsumenci coraz częściej robią zakupy online. Handel elektroniczny zwiększył konkurencję detaliczną i przyniósł większy wybór oraz lepsze ceny. Musimy zapewnić, by duże platformy internetowe nie eliminowały tych korzyści przez antykonkurencyjne działania - podkreśliła komisarz.

Komisja chce też sprawdzić, jak funkcjonuje wyłaniania zwycięzcy "Buy Boxa", czyli sprzedawcy, którego oferta trafia do koszyka Amazona. "Buy Box" jest wyświetlany w widocznym miejscu na stronie Amazona i pozwala klientom dodawać elementy od określonego sprzedawcy detalicznego bezpośrednio do swoich koszyków na zakupy. KE wskazuje, że zdobycie "Buy Boxa" wydaje się kluczowe dla sprzedawców na rynku ponieważ zdecydowana większość transakcji odbywa się za jego pośrednictwem.

Niemieckie porozumienie

Jednocześnie we środę Amazon osiągnął porozumienie z niemieckim urzędem antymonopolowym w sprawie zmiany warunków świadczenia usług dla zewnętrznych kupców. Zmiany mają dotyczyć nie tylko Niemiec, drugiego na świecie rynku Amazona po Stanach Zjednoczonych, ale także Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii oraz witryn w innych miejscach w Ameryce i Azji.

- Faktycznie niemieckie, austriackie, luksemburskie i włoskie urzędy ds. ochrony konkurencji również prowadzą dochodzenia w sprawie określonych praktyk Amazona. Koordynujemy działania z Niemieckim Federalnym Biurem Kartelowym i innymi władzami od początku ich dochodzeń. Doszliśmy do wniosku, że nie nakładają się one na nasze obawy, ponieważ nie wchodzą one w zakres wykorzystywania przez Amazona danych sprzedawców - powiedziała Lucia Caudet, rzeczniczka KE.