Parkingi podziemne i wielopoziomowe, modernizacja i rozbudowa Zakładu Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych, realizacja projektów sportowo-rekreacyjnych – to tylko kilka z listy projektów przygotowanych i rekomendowanych do realizacji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego.

Wsparcie doradcze przy ich realizacji zapewnią cztery renomowane konsorcja firm doradczych: Deloitte Advisory, Depfa Bank, Ernst&Young oraz PriceWaterhouse Coopers. Zostały one wybrane w trybie przetargu nieograniczonego. Zadaniem doradców będzie analiza prawna, finansowa i techniczna wykonalności projektów oraz nadzór nad ich realizacją w ramach PPP.

- Jeszcze w 2007 roku rozpoczęliśmy prace nad uruchomieniem w Warszawie programu partnerstwa publiczno-prywatnego. Zdając sobie sprawę, że bez takiej formuły nie będziemy mogli zrealizować części niezbędnych dla miasta inwestycji. Budżet miasta ma ograniczone możliwości sfinansowania wszystkich niezbędnych inwestycji. Stąd też konieczność poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania. Tym bardziej cieszę się, że już dzisiaj jesteśmy gotowi. Jako jedyny samorząd w Polsce mamy podpisane trzyletnie umowy ramowe z firmami konsultingowymi. - powiedział wiceprezydent Warszawy Jarosław Kochaniak podczas konferencji prasowej, na której zaprezentowano pakiet inwestycji rekomendowanych do realizacji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). - Udało się nam nawiązać współpracę z tak renomowanymi firmami po to by uniknąć jakiejkolwiek porażki w aspekcie prawnym zawiązywania współpracy. Priorytetem przy doborze projektów było to, że staraliśmy się skoncentrować na tych projektach, które nie będą generowały po stronie budżetu Miasta obciążeń finansowych – powiedział Kochaniak.

Partnerstwo publiczno – prywatne (PPP) jest znaną formułą współpracy pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym mającą na celu optymalizację wykonywania zadań wykonywanych przez podmioty publiczne. Istnieje szeroki wachlarz możliwości angażowania sektora prywatnego w finansowanie, fizyczne rozwijanie oraz w funkcjonowanie projektów w zakresie chociażby środowiska i transportu, zwyczajowo stanowiących domenę sektora publicznego. Z jednej strony, sektor publiczny pozostaje w pełni odpowiedzialny za finansowanie, tworzenie, funkcjonowanie i utrzymanie aktywów, wraz z odpowiedzialnością za oszacowanie wszystkich ewentualnych ryzyk. Z drugiej strony, sektor prywatny bierze na siebie szereg tych obowiązków. 

PPP daje możliwości zwiększenia środków finansowych dla realizacji inwestycji przez podmioty publiczne bez obciążania budżetów, wykorzystania w jak najlepszy sposób sektora prywatnego, co w rezultacie może się przyczynić do zwiększenia tempa rozwoju infrastrukturalnego, stworzenia możliwości świadczenia nowych dla społeczeństwa usług lub poprawy jakości usług dotychczasowych. Efektem projektów realizowanych w PPP powinny być przede wszystkim niższe koszty realizacji przedsięwzięć po stronie publicznej, wyższa efektywność i elastyczność działań. Niewątpliwą zaletą jest również to, że sektor publiczny posiada pełną kontrolę nad kosztami i nakładami inwestycyjnymi oraz jakością zamówionych usług lub wytworzonej infrastruktury.