Krok 1. Najważniejszy jest pomysł
Pierwszym krokiem jest wybór optymalnego przedmiotu prowadzonej działalności handlowej, tj. przedmiotu sprzedaży, w związku z czym, trzeba:
• ustalić, do kogo ma być skierowana oferta handlowa, tj. kim mają być potencjalni klienci sklepu oraz w jaki sposób do nich dotrzeć,
• opracować ofertę handlową, tj. jakimi produktami będziemy handlować, w tym przypadku, poza wyborem grupy lub grup sprzedawanych produktów, trzeba opracować system promocji i ofert specjalnych (należy uatrakcyjnić ofertę sklepu).
Przedmiotem sprzedaży mogą być:
• przedmioty wyprodukowane przez właściciela sklepu lub takie, do których ma łatwy i tani dostęp,
• towary kupione w celu dalszej odsprzedaży, tj. „czysta" działalność handlowa.
Jeśli nie mamy własnych produktów, trzeba nawiązać współpracę z dostawcami. Przede wszystkim zaś zdobyć ich oferty.
Co do sposobu prowadzonej sprzedaży, warto pomyśleć na początek o tzw. dropshipingu. Jest to specyficzny rodzaj usługi pośrednictwa w sprzedaży. Bierze w niej udział nabywca towaru, organizator transakcji (w ramach swojego sklepu internetowego) będący swego rodzaju pośrednikiem, oraz dostawca towaru bezpośrednio do nabywcy, tj. bez udziału organizatora transakcji. Rola osoby organizującej całą transakcję w tym modelu sprzedaży sprowadza się do:
• zbierania zamówień,
• inkasowania wpływów pieniężnych w postaci przelewów bankowych na jej rachunek bankowy oraz
• przesyłania zamówień do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta pozostając nieujawnionym względem nabywcy towaru.
Ważna też będzie współpraca z innymi podmiotami działającymi w Internecie, tj. z osobami prowadzącymi blogi, z portalami internetowymi itd. Chodzi głównie o rozreklamowanie działalności naszego sklepu.
Krok 2. Rejestracja działalności gospodarczej i wybór formy opodatkowania
Trzeba zarejestrować działalność gospodarczą
W tym celu trzeba w pierwszej kolejności wybrać formę prawną, w jakiej będzie prowadzony sklep internetowy. Najprostszą i najodpowiedniejszą formą wydaje się być działalność jednoosobowa rozliczna na zasadach ogólnych, tj. poprzez prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR).
Aby założyć taką działalność, trzeba złożyć wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Osoba fizyczna składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra gospodarki oraz za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. System teleinformatyczny CEIDG przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. Przy składaniu wniosku pomocna będzie platforma internetowa http://epuap.gov.pl
Poza możliwością skorzystania z Internetu, wspomniany wniosek może być również złożony w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy:
• osobiście albo
• wysłany listem poleconym.
Uwaga!
A zatem, wniosek o wpis do CEIDG można złożyć elektronicznie (www.ceidg.gov.pl lub www.firma.gov.pl) albo osobiście w urzędzie miasta lub gminy.

Istotne jest, że przy składaniu omawianego wniosku, składamy jednocześnie zgłoszenie w zakresie:
• wpisu (zmiany wpisu) do krajowego rejestru REGON,
• zgłoszenia identyfikacyjnego (aktualizacyjnego) NIP,
• zgłoszenia płatnika składek do ZUS lub KRUS,
• oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.
Do wniosku można dołączyć także zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne w zakresie VAT.
Ponadto, wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się również oświadczenie o braku orzeczonych (wobec wnioskodawcy) zakazów prowadzenia działalności gospodarczej, a także o zakazie:
• wykonywania określonego zawodu, którego wykonywanie przez przedsiębiorcę podlega wpisowi do CEIDG,
• prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub z opieką nad nimi.
Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Uwaga!
Wnioski o wpis do CEIDG są wolne od opłat.

O czym trzeba pamiętać prowadząc działalność gospodarczą
Przepisy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej formułują pewne zasady, które obowiązują przedsiębiorców.
Po pierwsze, przedsiębiorca ma obowiązek umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer NIP oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym.
Po drugie, działalność trzeba prowadzić na zasadach uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów. Warto pamiętać, że w przypadku usług świadczonych drogą elektroniczną zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Działanie takie stanowi bowiem czyn nieuczciwej konkurencji. Przepisy o świadczeniu usług drogą elektroniczną stanowią przy tym, że informację handlową uważa się za zamówioną, jeśli odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
Po trzecie, przedsiębiorca musi spełniać określone przepisami warunki wykonywania działalności gospodarczej. Chodzi tu przede wszystkim o warunki dotyczące ochrony przed zagrożeniem życia, zdrowia ludzkiego i moralności publicznej, a także ochrony środowiska.
Po czwarte, przedsiębiorca, który wprowadza towar do obrotu na terytorium Polski ma obowiązek zamieszczać na towarze, jego opakowaniu, etykiecie, instrukcji lub dostarczyć w inny, zwyczajowo przyjęty sposób, pisemnych informacji w języku polskim:
• określających firmę przedsiębiorcy i jego adres,
• umożliwiających identyfikację towaru.
Po piąte, jeśli przedsiębiorca dokonuje lub przyjmuje płatności związane z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą, wspomniane płatności powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy (ale też konta w SKOK), jeśli:
• stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
• jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro (przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez NBP ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji).
Krok 3. Wybór oprogramowania, domeny i hostingu
Przy prowadzeniu sklepu internetowego niezbędne jest oprogramowanie umożliwiające taką działalność. Decyzja o jego wyborze zależy przede wszystkim od planowanych rozmiarów działalności. Jeśli planujemy założyć sklep z dużym rozmachem i dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi warto pomyśleć o zamówieniu programu zaprojektowanego specjalnie dla potrzeb naszej działalności. Niestety jest to kosztowne i taką decyzję musi poprzedzić wnikliwa kalkulacja.
Jeśli nie planujemy dużych wydatków na rozpoczęcie działalności w tym zakresie, wystarczy zakup jednego z wielu dostępnych na rynku programów. Ofertę takich programów bez trudu odnajdziemy w Internecie.
Kolejna kwestia, to rejestracja domeny internetowej i wybór rozwiązania hostingowego. W tym przypadku, podejmując decyzję o wyborze, również warto przejrzeć zasoby Internetu.
Krok. 4. Opracowanie regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną
Chcąc działać w sposób przejrzysty, jasny i czytelny, należy trzymać się określonych zasad postępowania. Wymagania związane z prowadzeniem sklepu internetowego wynikają z przepisów ustawy o świadczenie usług drogą elektroniczną.
Przede wszystkim, konieczny jest regulamin, który będzie obowiązywał w naszym sklepie. Pamiętajmy, że w przypadku świadczenia usług w ten sposób usługodawca, tj. np. prowadzący sklep internetowy:
• określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną,
• nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także (na jego żądanie) w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca (przy czym, usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu e ten sposób udostępnione).
Uwaga!
Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem.

Regulamin musi określać w szczególności:
• rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
• warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym: wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, a także zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
• warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
• tryb postępowania reklamacyjnego.
Prowadzenie sklepu internetowego wymaga też zamieszczenia wymaganych informacji, tj. takich jak:
• adresy elektroniczne,
• imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres.
Trzeba też zapewnić klientom dostęp do aktualnej informacji o:
• szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną,
• funkcji i celu oprogramowania lub danych niebędących składnikiem treści usługi, wprowadzanych do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się klient.
Prowadzący sklep internetowy powinien więc poinformować klientów np. o wykorzystaniu plików cookies przez oprogramowanie.