Umowę na budowę linii tramwajowej i infrastruktury towarzyszącej w ul. Nowej Bulońskiej Północnej podpisali prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, prezes zarządu NDI S.A. (lider konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę), Małgorzata Winiarek – Gajewska oraz dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Włodzimierz Bartosiewicz.

Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym tygodniu, a zakończyć do końca lipca przyszłego roku. Do użytku linia tramwajowa ma być oddana w IV kwartale przyszłego roku.

Powstanie dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej od niedawna trasy w ul. Bulońskiej w dzielnicy Piecki Migowo. Linia tramwajowa do ul. Jabłoniowej będzie miała cztery przystanki ("Nowa Politechniczna", "Łabędzia", "Stolema" i "Zabornia"), a kończyć ją będzie węzeł integracyjny przy skrzyżowaniu z ulicami Warszawską i Jabłoniową. Węzeł z przystankami i parkingami ma pozwolić na łączenie kilku środków transportu, tramwaju, autobusu, samochodu i roweru.

Inwestycja zakłada budowę linii tramwajowej, ulicy oraz ścieżki rowerowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą od skrzyżowania ulicy Bulońskiej z ulicą Myśliwską do skrzyżowania ulicy Jabłoniowej i Warszawskiej. Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020.

Prezydent Paweł Adamowicz nie ma wątpliwości, że dzięki inwestycji „poprawi się komunikacja w południowych dzielnicach miasta”. „To kolejny etap budowy dobrych połączeń komunikacyjnych Gdańska Południa z resztą miasta” – dodał.

Linia tramwajowa w ul. Nowej Bulońskiej Północnej połączy największe osiedla Gdańska: Chełm, Ujeścisko, Jasień i Piecki Migowo z linią kolejową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Dzięki temu połączeniu pasażerowie podróżujący poza granice Gdańska uzyskają kolejną możliwość skorzystania z PKM. Nowa linia tramwajowa będzie się łączyć również z dzielnicami położonymi po przeciwnej stronie miasta, czyli ze Stogami i Przeróbką. Wcześniej takiego połączenia nie było.

„Budowa Nowej Bulońskiej jest częścią Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (etapu IVA), którego realizacja jest współfinansowana z Unii Europejskiej”- podkreśliła zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej, Aleksandra Dulkiewicz. Przypomniała, że „projekt zyskał uznanie nie tylko polskiego rządu, ale również Unii Europejskiej i uzyskał dofinansowanie”. „Południowe i Północne dzielnice Gdańska potrzebują połączeń komunikacyjnych, więc to nie jest nasze ostatnie działanie w tej części miasta” – dodała Dulkiewicz.

Wykonawcą, który został wybrany w przetargu, jest konsorcjum firm, którego liderem jest NDI S.A. Sopot. Partnerami są: NDI sp. z o.o. Sopot, Construcciones Promociones Balzola S.A. z Hiszpanii i Balzola Polska sp. z o.o.

Prezes Zarządu NDI S.A., Małgorzata Winiarek – Gajewska przyznała, że „jest to bardzo ważny projekt dla firmy”. „Do tej pory tego typu projekty spółka wraz z firmą Balzola realizowała na Śląsku, teraz mamy nadzieję przenieść nasze doświadczenia na rynek trójmiejski” – dodała.

Dyrektor projektu NDI SA, Sylwia Rogal zaznaczyła w rozmowie z dziennikarzami, że „praca od razu rozpocznie się na wszystkich frontach (…) na początkowym, środkowym i końcowym odcinku przy ul. Jabłoniowej od początku będzie się działo”. Przyznała, że „jest bardzo krótki termin realizacji przedsięwzięcia, a jest bardzo szeroki zakres robót do zrealizowania”. Oceniła, że największe utrudnienia budowa może spowodować w rejonie skrzyżowania Armii Krajowej z Jabłoniową.

Całkowita wartość Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, etapu IV wynosi 540 mln zł, w tym 286 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. W ramach projektu, oprócz nowej linii tramwajowej w ul. Nowej Bulońskiej ma powstać nowa linia tramwajowa w ul. Nowej Warszawskiej, ma być przebudowana infrastruktura tramwajowa na Stogach, ma być kupionych 15 nowych tramwajów, 64 nowe wiaty przystankowe oraz 84 tablice informacji pasażerskiej.

W ramach całego Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej realizowanego od 2002 r. zmodernizowano ok. 49 km torowisk i linii trakcji elektrycznej, zbudowano 10,5 km nowych linii tramwajowych, zakupiono 61 autobusów i 40 tramwajów. Całkowita wartość inwestycji to ponad 1 mld zł, w tym dofinansowanie z UE wyniosło 633 mln zł. (PAP)