Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. Oznacza to między innymi: odporność na choroby i dolegliwości, zdolność radzenia sobie z problemami i stresem, sprawność fizyczną i intelektualną, zdolność wypełniania ról życiowych i zawodowych, witalność oraz równowagę i harmonię psychiczną.

„Coraz wiecej firm dba o zdrowie i dobre samopoczucie swoich pracowników. Nasi klienci coraz częściej siegają po rozwiązania z obszaru well-being i work life balance. To kolejny dowód na to, że nadchodzi rynek pracownika, a pracodawcy, aby utrzymać i zatrudniać najlepszych, muszą traktować ich w sposób odpowiedzialny i myśleć nie tylko o ich efektywnosci, ale również o zdrowiu i samopoczuciu zatrudnionych.” – powiedziała Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Czytaj: Pracodawcy stawiają na zdrowie pracownika

Nie jest to tak skomplikowane jakby się mogło wydawać. Oto 6 praktycznych zasad, przygotowanych przez ekspertów do spraw motywacji Sodexo Benefits and Rewards Services, którymi powinien kierować się pracodawca przy tworzeniu zdrowej firmy:

1.    Dialog to podstawa – Zdrowa firma to taka, w której zarówno pracodawca, jak i pracownik może liczyć na zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań, a aby to osiągnąć potrzebny jest dialog
i nawiązanie wzajemnych relacji. Z badań wynika, że 78 procent pracowników w obliczu problemów przyjmie pomoc od pracodawcy, który myśli o ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu.

2.    Zdrowa motywacja – Ważne by firma promowała właściwe postawy i dążenie do pożądanych zachowań np. rzucenie palenia. Świetnie w tej roli sprawdzają się programy motywacyjne skoncentrowane na zdrowiu pracowników.

3.    Walka ze stresem – Stres może pojawić się w różnych okolicznościach, ale ryzyko jego eskalacji jest największe, gdy pracownik czuje, iż ma nikłe wsparcie ze strony przełożonego i kolegów z pracy. Lekiem może być ruch, rozrywka, a niektóre firmy wprowadzają także newslettery antystresowe, w których pokazują ćwiczenia oddechowe pomagające walczyć
ze stresem, czy biurową jogę.

4.    Prawidłowe odżywianie – Według badań Światowej Organizacji Zdrowia, właściwe odżywianie może zwiększyć wydajność pracowników aż o 20 procent. Dlatego coraz więcej firm wręcza swoim pracownikom kupony i karty żywieniowe, którymi można płacić w restauracjach, kawiarniach i sklepach spożywczych.

Czytaj: Firmy, które dbają o zdrowie pracowników mogą otrzymać wsparcie z ZUS

5.    Aktywnie i efektywnie – Aktywność fizyczna wpływa na pracę mózgu, wspomaga proces uczenia się, zapamiętywania, a także może mieć duży wpływ na efektywność rozwiązywania problemów i wspomagać pomysłowość. Warto zadbać o ruch pracowników dając im do wyboru różne aktywności w pracy: spacer, jazdę na rolkach czy nordic walking, coraz bardziej popularne są również zabiegi spa i masaże, a także poza nią.

6.    Balans nie balast – Równowaga między pracą, a życiem prywatnym jest najbardziej pożądana przez 63% pracowników. Jest to podstawa dobrej kondycji fizycznej i psychicznej wszystkich pracowników. Dla jej zachowania pracodawca może zaoferować zespołowi Kartę Flexi Pass, która zapewnia zatrudnionym odpoczynek od codziennych obowiązków – elastyczny wybór między kulturą, rekreacją i sportem.

60 procent pracowników przyznaje, że jeżeli czują się zadowoleni z pracy, są bardziej wydajni, a ponad połowa jest bardziej skoncentrowana. Jak pokazują wyniki badań, troska o dobre samopoczucie w miejscu pracy powinna być jednym z kluczowych zadań pracodawcy. Wszystko po to, by zatrudnieni dobrze czuli się w firmie, mniej chorowali, bardziej angażowali się w realizację swoich zadań, a także lepiej funkcjonowali w życiu zawodowym i codziennym. Taka postawa przekłada się na większe zaangażowanie pracowników.

Źródło: www.sodexo.pl