Od wielu lat nie sfinalizowano prac legislacyjnych, by stworzyć odpowiednią regulację prawną dotyczącą działalności kantorów internetowych. Marcin Wiącek - jak i wcześniejsi rzecznicy praw obywatelskich - występował w tej kwestii do resortu finansów. Problem pozostaje nierozwiązany od ponad dekady. Prowadzone od dłuższego czasu prace nad opracowaniem projektu zmiany prawa dewizowego - i dzięki temu zapewnieniem ochrony klientów - nie przyniosły rezultatu. 

Czytaj też: Przewóz pieniędzy przez granicę podlega ograniczeniom dewizowym

Za lukę w prawie odpowiada państwo 

W opinii rzecznika przedłużający się stan braku przepisów należy uznać za niepożądany. Wywodzona w art. 2 Konstytucji zasada zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa może urzeczywistniać się jedynie wówczas, gdy obywatel będzie czuł się bezpiecznie w relacjach prawnych. To państwo zatem musi wykazać się odpowiednim działaniem i stworzyć właściwe warunki, aby cieszyć się zaufaniem obywatela. Skutkiem braku regulacji normatywnej jest naruszenie bezpieczeństwa prawnego jednostki.

RPO zwrócił się się do m.in. Andrzeja Domańskiego, ministra finansów, z apelem o stworzenie ram prawnych dla działalności kantorów internetowych. Prosi o informacje na temat aktualnego stanu prac, wraz z przedstawieniem harmonogramu podejmowanych i zaplanowanych działań.

Odpowiedź resortu finansów 

Rzecznikowi odpowiedział Paweł Karbownik, wiceminister finansów. Zapewnia on, że toczą się prace mające na celu uregulowanie działalności kantorów internetowych. Projekt nowelizacji prawa dewizowego został zgłoszony jeszcze w grudniu 2022 r. do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, ale ostatecznie nie uzyskał wpisu.

Niemniej jednak nadal prowadzone były dalsze prace nad projektem. W wyniku przeprowadzenia roboczych konsultacji z Departamentem Prawa UE KPRM w przedmiocie zgodności zaproponowanych w projekcie ustawy zmian w ustawie o usługach płatniczych z prawem UE, uzyskano kierunkowo pozytywne stanowisko dla podejścia przyjętego przez MF. Wobec braku dalszych uwag projekt został uznany za uzgodniony w ramach MF we wrześniu 2023 r.

Równolegle do trwającego procesu uzgodnień wewnętrznych, w okresie lipiec-wrzesień 2023 r. trwały konsultacje MF z Narodowym Bankiem Polskim. W efekcie konsultacji, projekt ustawy uzupełniono o niektóre propozycje NBP. Następnie, w grudniu 2023 r., został przekazany do konsultacji roboczych w MF oraz NBP.

W marcu 2024 r. uzyskał on zgodę członka kierownictwa MF na jego dalsze procedowanie, w wyniku czego został skierowany do uzgodnień wewnętrznych w MF z terminem zgłaszania uwag do dnia 18 kwietnia br., jak również wpisany do prowadzonego przez MF Rejestru Legislacji.

Planowany harmonogram prac zakłada przeprowadzenie uzgodnień zewnętrznych w II kw. br., rozpatrzenie projektu przez rząd w III kw. br. oraz rozpoczęcie prac nad projektem ustawy w Sejmie w IV kw. br.