Odpowiedź:
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami, do kategorii inwestycji celu publicznego należą, między innymi, wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji. Skoro zatem ustawodawca uznał za cel publiczny wykonywanie robót budowlanych w zakresie dróg publicznych, to tym samym przebudowa drogi publicznej stanowi inwestycję celu publicznego. Stosownie do art. 50 ust. 1 ustawy z 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - dalej u.p.z.p.,inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku - w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. W myśl art. 50 ust. 2 u.p.z.p., nie wymagają wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego roboty budowlane: polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska (pkt 1), albo - niewymagające pozwolenia na budowę (pkt 2). Z treści art. 50 ust. 2 pkt 1 u.p.z.p. wynika jednoznacznie, że decyzja o pozwoleniu na budowę inwestycji celu publicznego polegającej na przebudowie obiektu budowlanego (w tym drogi jako budowli), nie musi być poprzedzona decyzją o lokalizacji celu publicznego pod warunkiem, że inwestycja ta nie powoduje zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska. Warto zatem zauważyć, że ustawodawca nie zakłada, iż przebudowa obiektu budowlanego w każdym wypadku nie wymaga decyzji lokalizacyjnej. Oznacza to, że w przypadku przebudowy drogi publicznej należy każdorazowo wnikliwie rozważyć, czy jest to zamierzenie wymagające ustalenia warunków zabudowy w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
|
Serwis Budowlany Artykuł pochodzi z programu Serwis Budowlany Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami |
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Przetarg na zbycie nieruchomości publicznej lub oddanie jej w użytkowanie wieczyste
Najczęściej czytane w temacie:
- Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami - Rozdział 2 - Gospodarka nieruchomościami. - Dz.U.2024.1145 t.j.
- Czy jest możliwy podział działki, przy czym jedna część będzie posiadała dostęp do drogi, druga będzie przeznaczona na...
- Czy dostęp do drogi publicznej może odbywać się przez teren lasu, dla którego nie uzyskano wyłączenia z produkcji leśnej?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
- Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami - Rozdział 2 - Gospodarka nieruchomościami. - Dz.U.2024.1145 t.j.
- Czy jest możliwy podział działki, przy czym jedna część będzie posiadała dostęp do drogi, druga będzie przeznaczona na...
- Czy dostęp do drogi publicznej może odbywać się przez teren lasu, dla którego nie uzyskano wyłączenia z produkcji leśnej?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX










