Pytanie
Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (usługi informatyczne) i rozlicza się według PKPiR. W poprzednim roku podatkowym (17 kwietnia 2013 r.) został nabyty środek trwały w postaci komputera, który od razu został przekazany do użytkowania. W wyniku zagubienia faktury dokumentującej zakup środka trwałego, nie został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych w momencie oddania do używania w prowadzonej działalności. W momencie sporządzania zeznania rocznego i weryfikowania zapisów w księgach w roku następnym (15 marca 2014 r.), podatnik zauważył brak faktury i wystąpił o wystawienie duplikatu.
Czy podatnik ma prawo dokonać wprowadzenia ujawnionego środka trwałego do ewidencji środków trwałych w dacie wystawienia duplikatu i dokonywać odpisów amortyzacyjnych, stanowiących koszt uzyskania przychodu, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, na podstawie art. 22h ust. 1 pkt 4?
Czy ma prawo przyjąć do ewidencji środek trwały uznając za wartość początkową, cenę nabycia, wynikającej z duplikatu?
Czy podatnik powinien dokonać wprowadzenia komputera do ewidencji w momencie ujawnienia, ale jako wartość początkową przyjąć środek trwały pomniejszony o odpisy amortyzacyjne za okres od momentu użytkowania (kwiecień 2013 r.) do momentu wprowadzenia do ewidencji środków trwałych?