Obecnie, gdy gmina należy do związku międzygminnego, którego statutowym zadaniem jest gospodarka nieruchomościami, wpływy stanowią wyłączny dochód budżetu tego związku międzygminnego.

Proponowana zmiana przywraca stan prawny sprzed ostatniej nowelizacji Prawa ochrony środowiska, która weszła w życie 23 stycznia 2013 r. W myśl projektu, wpływy z opłat i kar stanowiłyby w 50 proc. dochód budżetu gminy, a w 10 proc. powiatu.

Pozostałe 40 proc. wpływów stanowić będzie w 35 proc. przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 65 proc. funduszu wojewódzkiego. W przypadku lokalizacji składowiska odpadów na obszarze więcej niż jednego powiatu lub gminy, dochód będzie podlegał podziałowi proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej przez to składowisko.

W drugim czytaniu została zgłoszona poprawka, by dochód był dzielony proporcjonalnie do masy odpadów składowanej na częściach składowiska.

Projekt jest wynikiem połączenia dwóch projektów: zawartego w druku 1505, który wpłynął do Sejmu 8 maja 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Sojusz Lewicy Demokratycznej, a także projektu z druku 1573, który został wniesiony 24 maja 2013 r. przez grupę posłów KP Platforma Obywatelska. Pierwsze czytanie obu projektów odbyło się 11 września 2013 r. w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 9 października 2013 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami. Podczas drugiego czytania na posiedzeniu Sejmu 22 października 2013 r. wniesiono poprawkę. Komisje wnoszą o jej odrzucenie.

Sprawozdawcą komisji będzie poseł Tadeusz Arkit.