To pytanie nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji zmian, w których żyjemy. Wystarczy podać, że tylko 1 dobrze zinformatyzowana firma w ciągu jednej godziny wytwarza ponad 167 razy więcej informacji niż znajduje się w całej bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych. W ciągu ostatnich 2 lat wytworzonych zostało ponad 90% danych i informacji, których wytworzonych zostało w ciągu całej historii naszego świata. W tych okolicznościach pojawia się pytanie - co decyduje o sukcesie organizacji? O tym opowiada dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Prawie 10 lat badaliśmy różne organizacje, od mBanku, Sphinxa, dr Ireny Eris, po takie organizacje międzynarodowe jak Alibaba, Apple czy Facebook i szukaliśmy źródeł sukcesu organizacji. Powstał model czterolistnej koniczyny, pewna metafora budowania sukcesu organizacji. I te organizacje, które odnosiły sukces charakteryzowały się 4 głównymi kompetencjami - po pierwsze miały pewną zdolność odkrywania możliwości biznesowych. Kiedy powstawał Sphinx, w Polsce była ogromna luka rynkowa – z jednej strony były bardzo proste, tanie danie, które można było kupić w Łodzi np. na Dworcu Fabrycznym, a w Warszawie na Dworcu Centralnym, a z drugiej strony były bardzo drogie restauracje - brakowało środka. Kiedy w połowie lat 90. powstawał Sphinx, pojawił się trend wychodzenia ludzi na zewnątrz, chęci zjedzenia na zewnątrz. To są możliwości biznesowe - organizacje, które potrafią odkrywać możliwości biznesowe, odnoszą sukces.
Cztery czynniki, które decydują o sukcesie firmy









