Całkowity zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych, zawarty w art. 94a ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, obowiązuje od stycznia 2012 r. W 2013 r. do Komisji Europejskiej została wniesiona skarga dotycząca powyższego przepisu. Komisja uznała skargę za zasadną i skierowała sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). W czerwcu 2025 r. TSUE orzekł, że zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych, narusza art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dyrektywy o handlu elektronicznym (Dz.U. 2000, L 178, s. 1), a także art. 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Trybunał uznał, że całkowity zakaz jest środkiem nadmiernie restrykcyjnym i nieproporcjonalnym w stosunku do celu ochrony zdrowia publicznego.

 

Łagodniejsze przepisy

Projekt Rady Ministrów ma na celu wdrożenie wyroku TSUE i dostosowanie polskich przepisów do prawa Unii Europejskiej. W związku z tym, że zostanie uchylony zakaz reklamy, konieczne jest określenie nowych zasad promocji aptek. Założeniem jest wprowadzenie ograniczeń w treści reklamy, które będą miały na celu zabezpieczenie pacjentów przed zachęcaniem do nabywania leków lub innego asortymentu apteki oraz korzystania z usług apteki w sposób nieracjonalny i w oderwaniu od potrzeb zdrowotnych pacjenta.

 

Wyższe kary

Projektowane przepisy, zgodnie z  wytycznymi zawartymi w wyroku TSUE, mają umożliwić prowadzenie reklamy usług świadczonych przez farmaceutów w sposób zapewniający poszanowanie zasad wykonywania zawodu farmaceuty oraz zgodnie z zasadami etyki. Proponuje się ponadto trzykrotnie podwyższyć maksymalną wysokość kary pieniężnej za naruszenie przepisów dotyczących reklamy aptek, nie była ona zmieniana od 13 lat.

Zobacz również:  Polski zakaz reklamy aptek jest sprzeczny z prawem Unii