Jak zauważa w komunikacie UOKiK, Gemini Polska posiada 96 aptek własnych oraz jest organizatorem sieci franczyzowej obejmującej 180 aptek. Apteka Wrzeszcz prowadzi 16 aptek w 9 miastach. Apteka Trójmiasto posiada 20 aptek w 12 miastach. Wszystkie apteki należące do przejmowanych spółek należą do sieci franczyzowej organizowanej przez Gemini Polska i prowadzone są pod szyldem „Gemini”.

- W trakcie postępowania, podobnie jak we wcześniejszych decyzjach dotyczących koncentracji na rynku farmaceutycznym, przyjęto, że apteki konkurują ze sobą na obszarze kilometra. Wynika to z faktu, że konsumenci najczęściej wybierają apteki w pobliżu miejsca zamieszkania, pracy lub przychodni, gdzie większość z nich chodzi pieszo. Dojeżdżają zazwyczaj jedynie mieszkańcy miejscowości, w których nie ma aptek - zaznacza UOKiK. 

Ponadto analiza UOKiK wykazała, że pomimo tego, że przejmowane apteki należą  do sieci franczyzowej przejmującej spółki to stanowią konkurencję dla aptek własnych Gemini Polska.

Czytaj także na Prawo.pl: Koniec ze swobodą zbywania spółek aptecznych

- Nasza analiza lokalnych rynków wykazała, że na  kilku z nich może dojść do ograniczenia konkurencji. Jednak sprzedaż trzech aptek zapobiegnie negatywnym skutkom transakcji, które mogły być odczuwalne dla konsumentów w Gdańsku, Starogardzie Gdańskim i Suwałkach – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czytaj też w LEX: Rola właściciela apteki a samodzielność kierownika i farmaceuty >

- Zgodnie z nałożonym warunkiem w decyzji dotyczącej Apteka Wrzeszcz - Gemini Polska musi sprzedać aptekę położoną w Gdańsku przy ul. Obrońców Wybrzeża 2. Natomiast warunkiem przejęcia spółki Apteka Trójmiasto jest sprzedaż aptek w Starogardzie Gdańskim przy ul. Hallera 19C oraz w Suwałkach przy ul. 1 Maja 6. Nabywca nie może należeć do tej samej grupy kapitałowej co Gemini Polska i musi zostać zaakceptowany przez Prezesa UOKiK. W umowie kupna musi się znaleźć klauzula, która zagwarantuje, że inwestor będzie kontynuował w tym miejscu działalność apteczną. Treść tego postanowienia również będzie wymagała akceptacji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - czytamy w komunikacie UOKiK. 

Czytaj też w LEX: Opieka farmaceutyczna jako narzędzie promocji apteki - granice dozwolonych prawem działań >

Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.

Czytaj też w LEX: Minimalne normy zatrudnienia w aptece/dziale farmacji szpitalnej oraz liczba farmaceutów w placówce >

Decyzja na podstawie przepisów o konkurencji 

UOKiK zaznacza, że prezes UOKiK wydając zgodę na koncentrację może kierować się tylko i wyłącznie przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nie może przy tym stosować innych aktów prawnych, np. prawa farmaceutycznego. Dlatego jedyną przesłanką, w oparciu o którą Prezes UOKiK wydaje decyzje w sprawach  koncentracji, jest wpływ transakcji na konkurencję. Oceniając koncentrację, Prezes UOKiK może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednocześnie informujemy, że na stronie internetowej urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez UOKiK postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji.

Czytaj też w LEX: Zakaz reklamy aptek - przegląd orzecznictwa i decyzji WIF w latach 2021-2022 >