W interpelacji nr 10277 posłanka Lidia Czechak (Prawo i Sprawiedliwość), która wcześniej pytała resort zdrowia o możliwość badania dwulatka pod kątem autyzmu podczas bilansu przesiewowego, zwraca uwagę, że kluczowe znaczenie w terapii osoby z autyzmem ma szybkie wykrycie choroby i rozpoczęcie terapii. Ma to bowiem istotny wpływ na jakość życia dziecka z autyzmem. Jednak, jak zauważa, inną istotną kwestią jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne absolwentów specjalizacji pediatrycznej do diagnozy i leczenia osób w spektrum autyzmu.

- Obecnie program specjalizacji z pediatrii nie zawiera obowiązkowych zajęć dotyczących diagnozy, terapii i leczenia autyzmu. Skutkować to może niższym poziomem wykrywalności, a co za tym idzie skuteczności terapii - podkreśla posłanka. 

Dlatego pyta resort zdrowia, czy planuje aktualizację programu specjalizacji pediatrycznej w kierunku uwzględnienia obowiązkowych treści dotyczących wczesnej diagnozy, i czy aktualny system kształcenia lekarzy pediatrów zapewnia wystarczającą wiedzę i kompetencje w zakresie rozpoznawania i postępowania w przypadku podejrzenia autyzmu. 

Czytaj również: Na diagnozę autyzmu dzieci czekają coraz dłużej

Polecamy też w LEX: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Niezbędnik koordynatora dostępności> 

Obecny program wystarczający 

Wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz przypomina, że w nowym roku akademickim zaktualizowano standardy i wytyczne, zawarte w rozporządzeniu ministra edukacji i nauki w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. Są one zbiorem reguł i wymagań w zakresie kształcenia dotyczących sposobu organizacji kształcenia, osób prowadzących to kształcenie, ogólnych i szczegółowych efektów uczenia się, a także sposobu weryfikacji osiągniętych efektów. -W efektach uczenia się wskazano, że w zakresie wiedzy absolwent kierunku lekarskiego zna i rozumie m. in.: zagadnienia upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania, psychoz, uzależnień, zaburzeń ze spektrum autyzmu, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci - wymienia wiceminister. 

Przypomina także, że lekarz przed przyznaniem pełnego prawa wykonywania zawodu jest zobowiązany do realizacji obowiązkowego stażu podyplomowego. Ten z kolei składa się z obowiązkowego stażu cząstkowego w zakresie pediatrii. Dalsze kształcenie odbywa się z kolei w ramach specjalizacji. - Mając na uwadze powyższe, diagnostyką i leczeniem osób autystycznych, co do zasady, zajmują się lekarze specjaliści psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrii. Leczeniem i diagnostyką mogą zajmować się także pediatrzy, neurolodzy dziecięcy, neurolodzy oraz genetycy kliniczni, w zależności od konieczności dokonania indywidualnej oceny stanu zdrowia czy ciężkości przebiegu choroby począwszy od pierwszych lat życia. Dla poprawy zdrowia osób autystycznych niezbędny jest również udział w terapii przedstawicieli zawodów niemedycznych, tj. psychologów i pedagogów. Tematyka dotycząca autyzmu jest przedmiotem kształcenia przeddyplomowego, a także podyplomowego w wyżej wspomnianych dziedzinach medycyny - podkreśla. 

Przypomina, że lekarz ma obowiązek samokształcenia, który wynika bezpośrednio z przepisów ustawy o wykonywaniu zawodu. - Program specjalizacji w dziedzinie w pediatrii przewiduje przyswojenie i zaliczenie tematyki dotyczącej leczenia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w związku z powyższym w opinii konsultanta krajowego nie ma uzasadnienia do dalszego rozszerzania programu specjalizacyjnego z zakresu tej tematyki - podsumowuje wiceminister Szafranowicz. 

Polecamy też w LEX: Wrona Joanna, Zadania i kwalifikacje pedagoga specjalnego>