Adresy i dane kontaktowe podane są TU.

Nie ma już możliwości skorzystania z teleporady, czyli Teleplatformy Pierwszego Kontaktu, gdyż od połowy grudnia już nie funkcjonuje. 

Działa natomiast Telefoniczna Informacji Pacjenta, pod numerem telefonu 800 190 590 - tu konsultanci poinformują o najbliższym punkcie nocnej i świątecznej pomocy, ale nie udzielają porad medycznych. 

Gdzie w święta znaleźć pomoc lekarską?

Gdzie udać się po bezpłatną pomoc, gdy przychodnie lekarzy rodzinnych są nieczynne? Wielu pacjentów wybiera szpitalny oddział ratunkowy. Te jednak są po to, by ratować życie, a ponadto często trzeba na nich spędzić minimum kilka godzin. Dlatego, jeśli stan pacjenta nie jest bardzo zły, lepiej znaleźć miejsce, które świadczy nocną i świąteczną opiekę zdrowotną. Po karetkę dzwoni się w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego. Sytuację zweryfikuje dyspozytor.

 


Nocna i świąteczna opieka zdrowotna

W razie nagłego zachorowania pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację. 

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy, np. poniedziałek wielkanocny.  Takich świadczeń udzielają zarówno szpitale jak i przychodnie. Ich adresy i dane kontaktowe podane są na stronie właściwego Narodowego Funduszu Zdrowia. 

O najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, a także czynnej aptece, powiedzą nam także konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta, pod numerem telefonu 800 190 590. Infolinia NFZ jest dostępna przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Jednak pamiętajmy, że konsultanci TIP nie udzielają porad medycznych.

Trzeba też wiedzieć, że 15 grudnia br. skończyła się umowa Ministerstwa Zdrowia z operatorem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK powstała w czasie pandemii COVID-19. Działanie platformy było ściśle związane z przepisami tzw. specustawy covidowej, które obowiązują do końca roku. I dlatego telefon zamilkł.

Dyżurujący lekarz udziela porad: 

  • w przychodni, czyli  w warunkach ambulatoryjnych,
  • w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych),
  • telefonicznie


Kiedy korzystać z NiŚOZ?

Często objawy infekcji nasilają się późnym wieczorem lub nocą. Dobrze o tym wiedzą rodzice małych dzieci, gdy w ciągu dnia maluch bawi się w najlepsze i nic nie zapowiada choroby, a nocą kaszel, ból brzucha, gorączka dają się mocno we znaki. O tak późnej porze można się udać po pomoc właśnie do punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Nie ma żadnych szczególnych reguł związanych z udzielaniem pomocy, gdy pacjent podejrzewa zakażenie koronawirusem, bowiem 1 lipca 2023 roku minister zdrowia na wniosek głównego inspektora sanitarnego odwołał stan zagrożenie epidemicznego.

Gdy w święta rozboli ząb

Jeśli w nocy lub w dzień wolny rozboli nas ząb, także nie pozostaniemy bez pomocy, której należy szukać w punktach tzw. Nocnej Pomocy Stomatologicznej. W gabinetach pełniących dyżur pacjenci przyjmowani są w przypadkach nagłych. Podczas dyżurów stomatologicznych udzielane są świadczenia doraźne, z ekstrakcjami zębów włącznie.

W dni powszednie dyżury stomatologiczne pełnione są w godzinach od 19:00 do 7:00. W sobotę, niedzielę i święta – przez 24 godziny na dobę.

Adresy dyżurujących placówek stomatologicznych dostępne są TU

Szpitalny oddział ratunkowy (SOR) i izba przyjęć (IP)

W szpitalnym oddziale ratunkowym i w izbie przyjęć udzielana jest pomoc chorym znajdującym się w stanie zagrożenia zdrowia i życia, np. z powodu wypadku, urazu, czy też zatrucia. Do szpitalnego oddziału ratunkowego i do izby przyjęć pacjent może zgłosić się bez skierowania. Nie obowiązuje rejonizacja. Pomoc udzielana jest niezależnie od miejsca zamieszkania pacjenta i miejsca zdarzenia.

Podczas pobytu w SOR lekarz może zlecić dodatkowe badania, ale są to wyłącznie badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia. W razie potrzeby pacjent może być też skierowany do leczenia szpitalnego lub przetransportowany do innej specjalistycznej placówki.

Adresy SOR/IP dostępne są TU:

Kiedy dzwonić po karetkę

Zawsze w sytuacji, gdy czujemy, że z powodu choroby czy urazu nasze lub czyjeś życie lub zdrowie jest w niebezpieczeństwie. Nie należy bać się telefonu do pogotowia. O tym, czy karetkę należy wysłać zdecyduje ostatecznie dyspozytor na podstawie wywiadu.

Aby wezwać zespół ratownictwa medycznego należy zadzwonić: z telefonu stacjonarnego lub komórkowego na numer 999 lub 112.
Może to zrobić każdy, kto zauważy osobę lub osoby znajdujące się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego lub jest świadkiem zdarzenia powodującego taki stan.

Dyspozytor medyczny pogotowia ratunkowego, na podstawie uzyskanych podczas rozmowy informacji, podejmie decyzję co do wysłania do rozmówcy zespołu ratownictwa medycznego. Od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego średni czas dotarcia do pacjenta nie powinien być większy niż 8 minut w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Natomiast  poza miastem powyżej 10 tysięcy mieszkańców nie powinien być większy niż 15 minut.

Wezwanie pogotowia dla żartu - grozi za to kara

Zagrożone karą jest natomiast dzwonienie po pomoc "dla żartu".  Zgodnie z art. 66 Kodeksu wykroczeń, kto, chcąc wywołać niepotrzebną czynność, fałszywą informacją lub w inny sposób wprowadza w błąd instytucję użyteczności publicznej albo organ bezpieczeństwa czy porządku publicznego lub zdrowia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 złotych.  Jeżeli ktoś wezwie karetkę pogotowia bez uzasadnienia, a w tym czasie nie będzie ona mogła wyjechać i udzielić pomocy osobie rzeczywiście jej potrzebującej, może dostać zarzut narażenia innego pacjenta na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Zgodnie z zapisami Kodeksu karnego, jest to przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3.

Jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec nawiązkę do wysokości 1000 złotych.